Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kolla bränsletrycket när du startar den i den "mördarbacken". Tycker annars det låter som om det är dags att plocka upp tankarmaturen och se så allt är ok med den.
När jag bytte bränslefilter så tog det väldigt lång tid och många mil och starter innan motorn startade lika snabbt som innan igen. Vet inte om detta hjälper i denna tråden, men tänkte att det kanske var värt att nämna i alla fall.
Nästa steg för mig vore sen att göra som lucifer säger; dra på tändningen några gånger innan start och se om det hjälper. Efter det skulle jag koppla på en bränsletrycksmätare och se hur mycket trycket sjunker efter "tändning av".
500mil... Har du kört väldigt mycket på "tom tank"(under ~10L) dom milen? För det många glömmer bort är att det ligger fruktansvärt mycket skit i tankarna på så här gamla bilar, och när man närmar sig botten så är det väldigt vanligt att pumpen suger med sig all denna skit, som sätter igen bränslefiltret på nolltid.
Men jag tror inte det är felet i det här fallet, men värt att tänka på iaf.

Om backventilen är kass så rinner ju soppan tillbaka så fort pumpen slutar jobba och trycket försvinner, så det är ju en möjlig felorsak.
Jag kör tills lampan lyser och då blir det rätt omgående påfyllning till full tank.

Frågan är ju var backventilen sitter? Är det den jag länkade till på bilderna ovan eller är den inbyggd i bränslepumpen? Söker man på Check Valve och Volvo får man en mängd träffar på Volvobilar i USA som har problem vid parkering i backe. Men då är det pumpbyte som gäller eller en gallon soppa i tanken innan man vrider på nyckeln.

Så igen, tacksam om någon vet var backventilen sitter i mitt bränslesystem!
Om backventilen krånglar (om det nu sitter någon) så skulle den väl krångla även när du inte parkerar i backar....eller? Normalt brukar de inte vara lägeskänsliga
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS