Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dugehsr
Lucif3r skrev:Uhm, böt du inte packningen när kopplingen byttes? Det var ju isf rätt dumt gjort...
Det var dom sagt en verkstad som bytte kopplingen, antar att de har slarvat med packningen och kanske skitit i att byta den... men lämnade in den nyss o tog med kvittona. hoppas väl att de har lite heder och tar åt sig felet.
av Dugehsr
Lucif3r skrev:Näe, packningen får du ju säga till om själv att du vill ha bytt, det är ju inget som ingår vid ett kopplingsbyte.
Jaha på det viset, antar att de byter den nu då.. tack för infon!

Då jag inte kan något om kopplingen så bad jag om ett komplett byte så antog att allt skulle ingå, det står på kvittot " komplett kopplingsbyte "
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tyvärr har ju packningen inte ett skit ett kopplingen att göra, så ett kopplingsbyte är ett kopplingsbyte, packningsbyte är ett packningsbyte.
Anledningen till att man alltid bör byta denna packning i samband med koppling(eller annat jobb där växellådan måste tas ned) är just för att det är ett h-e att byta den - och framförallt DYRT, då exakt samma jobb måste göras som vid ett kopplingsbyte, enda extra är att ta bort svänghjulet och den gamla packningen. Ett jobb som kanske tar 20min extra om ens det.

Det är ju ändå rätt surt att behöva punga ut en 8-10k i arbetskostnad bara för att man måste byta en packning för 80spänn.

Det samma gäller ju även tvärtom, måste man byta packningen så är det likabra att ta kopplingen på en gång, såvida den inte är precis nybytt och inte blivit förstörd av oljeläckaget.

Läckage mellan motor och låda(packningen i fråga) är nog bland det jävligaste fel man kan få på våra bilar(fast det gäller väl istortsett samtliga FWD bilar), just för att det är ett sånt jäkla jobb för att byta den.
av Dugehsr
Lucif3r skrev:Tyvärr har ju packningen inte ett skit ett kopplingen att göra, så ett kopplingsbyte är ett kopplingsbyte, packningsbyte är ett packningsbyte.
Anledningen till att man alltid bör byta denna packning i samband med koppling(eller annat jobb där växellådan måste tas ned) är just för att det är ett h-e att byta den - och framförallt DYRT, då exakt samma jobb måste göras som vid ett kopplingsbyte, enda extra är att ta bort svänghjulet och den gamla packningen. Ett jobb som kanske tar 20min extra om ens det.

Det är ju ändå rätt surt att behöva punga ut en 8-10k i arbetskostnad bara för att man måste byta en packning för 80spänn.

Jahaja det var ju hemska nyheter, frågan är hur man ska lösa detta nu då haha
Det samma gäller ju även tvärtom, måste man byta packningen så är det likabra att ta kopplingen på en gång, såvida den inte är precis nybytt och inte blivit förstörd av oljeläckaget.

Läckage mellan motor och låda(packningen i fråga) är nog bland det jävligaste fel man kan få på våra bilar(fast det gäller väl istortsett samtliga FWD bilar), just för att det är ett sånt jäkla jobb för att byta den.
Riktigt jävligt med andra ord, hoppas helt enkelt det inte är den packningen som gått då. Annars sitter jag i skiten

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]