Kena: V70 97-00 eller nyare?
Jag håller förövrigt mestadels med. Visst, allt var mycket simplare 'förr i tiden', utrymme under motorhuven för att vända 2 långtradare, allt enkelt att 'till synes' komma åt osv.
Men är det verkligen så mycket svårare 'nu för tiden'? Visst, öppnar man bara huven på t ex en 85x70 så ser ju allt jätte krångligt ut, ända tills man läser/listar ut hur ENKELT det mesta lossas(hela fläktpaketet t ex, 2 skruvar om jag minns rätt)
Och visst, förr i tiden kunde man göra i stort sett all el-felsökning med en multimeter för 50spänn, medans dagens datoriserade system kräver mer förståelse om systemet. En enkel felkodsläsare räcker LÅNGT, och ger bra mycket mer info än en lysande varningslampa(t ex) i en gammal 240.
Läsaren kan ringa in området som felar, och vips så blev det inte så mycket att felsöka längre.
Man kan förövrigt felsöka dom flesta el-fel på nyare bilar (iaf 85x70) med en multimeter också, men kanske inte en för 50spänn. Och det kräver att man vet hur systemet fungerar, det är inte bara att mäta volt och resistans på random ställen direkt.
På många ställen behöver man även mäta frekvens(ej att förväxla med "AC"-mätning av ABS-givare, det är något helt annat), och då lär man väl iaf upp i en 400kr-multimeter för att få den funktionen. För absolut bäst resultat behöver man ett oscilloscope dock, och dom är ju inte gratis såvida man inte bygger ett själv.
Det finns även multimetrar 'designade' för bilar, som kan mäta RPM, timings, tändlägen osv osv.
TL;DR: Äldre bilar gick att felsöka på känn, nya bilar kräver mer engagemang och extra utrustning, men är absolut inte svårare att felsöka än äldre OM man är villig att spendera någon timme på google eller liknande för att förstå hur systemet fungerar.
Rent mekaniskt så är det ju ingen skillnad förutom hur mycket plats man har.
Blev ett långt inlägg om 'ingenting' men men, har inget bättre för mig för tillfället