Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zalle1
I dag var jag hos en mekaniker som skulle kolla ett annat problem på bilen. Då han skulle starta för provtur tjurade startmotorn för första gången på säkert en vecka, han sa att det vare ett modelltypiskt problem, som inte ens volvo hade kläm på, han gjorde som jag brukar göra, vred av tändningen o väntade någon halvminut, sedan drog den igång utan problem.? Mysko, har någon upplevt något liknande?
av *pettson*
Ärligt.. det var bland det dummaste jag hört på länge. Det är inget modelltypiskt överhuvudtaget.
En startmotor är ingen evighetsdetalj, den är inte ens magisk.. skrämmande men sant.
Dessa är inte mer drabbade än vilket märke som helst, inte nog med det.. det är samma lösning på dom alla.

Du ska få alternativen.
Kontaktfel, dvs dålig anslutning på 30 eller 50 alt, stora jordanslutningen på växellådan.
Naturligtvis förutsätter jag att ditt tändlås inte är urbränt av tidens tand.
Dåliga kol.
Dålig solenoid.(bränd)
Kärvande solenoid.

Lösning: Felsök och välj om det går att renovera eller om något ska bytas.
Hur man inte löser problemet: man åker vidare och tror det löser sej av sej självt...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Knappast vanligt fel. Startproblem är väl bland det sista man råkar ut för.
Finns ju dock några saker som blir slitna med åren, såsom antennringen och att startmotorn går för trögt så den drar för mycket ström, samt det pettson nämnde.

Men något modelltypiskt fel är det då verkligen inte. Den sk. mekanikern har ju uppenbarligen inte en susning om hur 85x70 är byggda, hur dom fungerar, eller hur man ens felsöker dom(tips: det är inget märkligare än andra modeller).
av zalle1
Tack igen för råd. Jag har monterat ny (utbytes) startmotor. Kollat jord på växellåda, kollat alla säkringar, anslutningar på startmotor, fulladdat batteri, och har exakt samma problem som tidigare. Kanske helt normalt, men jag tycker det är lite märkligt. Nu vet jag inte var jag skall leta fel. Tändningslås?
av rid54
Man kunde mäta spänningen på manöveranslutningen (den tunna) på solenoiden när nyckeln är i startläget. Den ska vara i princip = batterispänningen (12 V). Om det är dålig kontakt i startlåsets kontakt (eller om det är nåt krassligt relä inblandat), kan spänningen bli för låg och då orkar inte manövermagneten ("solenoiden") dra in drevet och få igång startmotorn ordentligt.
av rid54
Vet inte om den är grön... men till startmotorn går det minst en tjock till en stor anslutning och en liten för manövern till en annan anslutning. Finns inte så många varianter..
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS