Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det är inte helt ovanligt med glappande tändningslås. Sen om det skulle ha varit immobilizern så skulle nog bilen ha hoppat igång för att sedan dö. Vet inte om det har till saken att göra men har du kollat så att jordkabeln som sitter på lådan är hel och har ordentligt med kontakt?
av Keifer90
Hej, nä, har inte testat med starthjälp, sitter ett helt ok batteri i bilen. Är dessa bilar så oerhört känsliga mot försvagade batterier? Mina tankar går också åt jordproblem numera, då systemen beter sig annorlunda efter varje försök / test samt olika knepiga felkoder som poppar upp efter varje test / försök. Känns som bilen mest går mot ljuset. Min tanke är att riva ut i motorutrymmet som ett litet projekt, göra vid jordpunkter och byta ev. slitna kablar.
Om ni vet någon billig 855 t5a till salu som reservdelsbil så säg gärna till. Manuell låda :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om batteriet sjunker till 6-7volt så kan du stå och gnugga på startmotorn tills fan avlöser dig :lol: Bilen kommer inte starta bättre för det. Styrdonet stänger nämnligen av sig om spänningen sjunker under 8-9V, och utan styrdon så startar ju inte bilen :)
6-7V är f.ö. på tok för lågt för något bilbatteri. Man brukar ju säga att sjunker spänningen under ~8V så börjar cellerna ta skada.

Ett nytt batteri bör nog göra susen.
Användarvisningsbild
av andreasw
Lucif3r skrev:Om batteriet sjunker till 6-7volt så kan du stå och gnugga på startmotorn tills fan avlöser dig :lol: Bilen kommer inte starta bättre för det. Styrdonet stänger nämnligen av sig om spänningen sjunker under 8-9V, och utan styrdon så startar ju inte bilen :)
6-7V är f.ö. på tok för lågt för något bilbatteri. Man brukar ju säga att sjunker spänningen under ~8V så börjar cellerna ta skada.

Ett nytt batteri bör nog göra susen.
Bättre att kolla med en annan bil eller starthjälp för att utesluta batteriet. Ganska dyrt med ett nytt batteri :p
Mina 850 har dock inte varit så känsliga för dåligt batteri. Sopslut batteri och en laddare inkopplad så har dom hoppat igång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andreasw skrev:... Sopslut batteri och en laddare inkopplad så har dom hoppat igång.
Fetstilade nyckelorden ;)
Det varierar väldigt mycket från laddare till laddare dock. Många har så pass låg amperekapacitet att man riskerar att blåsa laddaren när man drar igång startmotorn(detta oavsett om batteriet är fulladdat eller ej). Många har dock inbyggt skydd för extrema strömspikningar, men långt ifrån alla.
Användarvisningsbild
av andreasw
Lucif3r skrev:
andreasw skrev:... Sopslut batteri och en laddare inkopplad så har dom hoppat igång.
Fetstilade nyckelorden ;)
Det varierar väldigt mycket från laddare till laddare dock. Många har så pass låg amperekapacitet att man riskerar att blåsa laddaren när man drar igång startmotorn(detta oavsett om batteriet är fulladdat eller ej). Många har dock inbyggt skydd för extrema strömspikningar, men långt ifrån alla.
En laddare va väl inte helt rätt kanske. Kan hända att jag hade en starthjälp / laddare för lite entreprenadmaskiner ;)

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]