Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Tyvärr jämför jag med förra bilen, 850 glt -97. Den lät underbart, utan nån vass ljudtopp på 2500 varv. Och i övrigt så har nuvarande bilen låtit ungefär som den annars, kanske något tystare, tills smattrandet kom nyligen.
Sista dämparen sitter kvar.
Jag ska byta flexrör om jag får ner katalysatorn utan missöden, sen får vi se.
av Kena
Kolla frihjulet på generatorn, låter som tusan om det är fel på den. Släpp spänningen på remmen, lås fast rotorn i bakänden med en mejsel. Sedan ska remhjulet å att vrida åt ena hållet och låsa fast mot mejseln åt andra hållet. Gör den något annat så är den paj, kan förresten glappa på axeln också och då är den paj.
Användarvisningsbild
av taxi
Det där kan jag gärna kolla bara för att. Men det krävs varv och gasen i botten för att få mitt rallyljud, hade det varit generatorn så borde jag kunna få fram det genom att varva på tomgång.

Förresten, vart kan man hitta en lös flex till min bil? Hittar bara till 850 och tidigare V70, alltså inte den stora "hockeypucken" som jag har. Några websidor erkänner till och med: "tyvärr finns inte den valda delen till din bil".
Användarvisningsbild
av taxi
Hej igen! Länkar till bildelsbasen, på denna sida syns hur mitt flexrör ser ut. Jag har ofantliga problem att hitta en sådan flex lös. Är svårt på riktigt eller är jag trög?

Har inte hört med Volvo än, men på sistone har de inte velat sälja nånting löst. Övre motorfästet, ja då får man köpa hela aluminiumfästet komplett med bussning. Till exempel.

Tack igen alla!

Edit: Den enda bilden jag hittade på hela interweb fick jag inte till att fungera i inlägget. Så jag gick ut och tog en bild istället:
Bild

Det är svetsat mot katalysatorn, och skruvat mot grenröret. Flexdelen har en rördel också med uttag för första lambdasonden.
av *pettson*
Flexen finns på biltema. Färdiganpassad... den svetsas in. Inga konstigheter egentligen. Placeringen finns i två utföranden på sugmotorer. Englandsgrenröret, då sitter flexen på främre röret till kat. Det vanligaste är det andra grenröret, då är flexen insvetsad på grenröret.
Åtgärdstid för insvetsning: ca 1 timma med löst grenrör eller löst främre rör. Borttagning grenrör ca 30-50min. Borttagning främre rör (om det är den varianten) ca 30minuter.
Flexen heter 79-120 på biltema och kostar 300kr

Brukar sällan finnas några bra främre flexar på demonteringarna, eftersom det är dom som går åt och blir dåliga.
Den där kommer inte att passa, om jag inte kan kapa fästplattan från nya flexen, och sen kapa precis efter sonden, och sen svetsa in nya flexen i båda ändar. Och då måste svetsningen göras på plats eftersom mitt avgassystem inte längre är delbart mellan grenrörspackningar och ljuddämpare.
Rätta mig gärna nu om jag fattat fel.
(Och ja, min flex är svetsad mot katten, och fästplattan mot grenröret är nog dubbelt så stor som biltema-flexens platta).
Jag tänkte fel! Jag behåller ju så klart gamla fästet för flexen, och byter enbart själva flexdelen som svetsas i båda ändar.
För skojs skull ringde jag bilia: Ny katalysator med flex för ca 9000 kr.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS