Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:"This video is private." (PO)

Gul etikett, ok. Då bör det ju inte vara gasspjället som är problemet iaf
Sorry :wink: e inte bara övningskörare här utan även på tuben :D nu ska det gå att kolla
Har nu vart ute i snöovädret och felsökt enligt koppla ur prova varianten och har kontaterat att det är den där j-la mapsensorn som är felet :D
Kopplar jag ur den så försvinner felet.
Den som satt i och den nya jag satte i har orginal nr 912 54 62
Vid sökning på regnr på skruvat ska den ha nr 1275342
Kan ju kanske förklara det hela...

Ska skaffa en ny och testa!
Lucif3r skrev:Skruvats reg.nr sökning lämnar mycket att önska... Söker jag på mitt t ex(2.0 italien import) så finns det inte ens lyktor till min bil^^

Det borde nog vara läge att läsa ut felkoder nu.
Sant inte säkraste källan kanske, har läst ut felkoder på polarens verkstad men skrev ju inte upp dem och minnet är kort.
Det var iallafall då dem konstaterade mapsensor som jag nu fått för mig att det är fel modell?

Någon som har koll på vad det ska va?
Okej har vart och kollat på volvo och det är rätt mapsensor som jag har, skruvat hade alltså fel.
Då antar jag att den är hel men frågan är ju då vad som gör att bilen strular när den kopplas in.
Kom på att vi inte kopplade in den och raderade felkoderna efter bytet :shock: kan det vara därför det fortfarande strular trots ny sensor?
Felkoden ska bli passiv om givaren fungerar även om den varit urkopplat innan. Vill du vara säker är det bara att lyfta av batteripolen i några minuter så att motorstyrenheten är strömlös så kommer alla felkoder rensas ur minnet. En teori om att felet försvinner när du kopplar ur givaren skulle kunna vara att motorstyrningen går in i ett limp-home läge och att du då inte får samma sympton med samma parametrar som tidigare (2000rpm, ett visst gaspedalläge etc). Vid sådana här fel är live data ett väldigt bra verktyg då man kan titta på throttlevinkel, gaspedalpositon etc för att försöka luska ut vilken komponent som beter sig konstigt.
SubMarine skrev:Felkoden ska bli passiv om givaren fungerar även om den varit urkopplat innan. Vill du vara säker är det bara att lyfta av batteripolen i några minuter så att motorstyrenheten är strömlös så kommer alla felkoder rensas ur minnet. En teori om att felet försvinner när du kopplar ur givaren skulle kunna vara att motorstyrningen går in i ett limp-home läge och att du då inte får samma sympton med samma parametrar som tidigare (2000rpm, ett visst gaspedalläge etc). Vid sådana här fel är live data ett väldigt bra verktyg då man kan titta på throttlevinkel, gaspedalpositon etc för att försöka luska ut vilken komponent som beter sig konstigt.
Har nu provat att koppla ur batteret en stund för att nolla felkoderna, kopplat i nya givaren och felet är kvar.
Nya givaren är ej orginal (facet, made in italy) kanske är skräp...

Kopplar jag ur givaren så går den som vanligt dvs inget limp mode.

Tar bilen skada av att köras utan sensor inkopplad?

Ska försöka få till en "live" mätning.
Lucif3r skrev:Utan mapsensorn går bilen på ett nödprogram... Den tar inte skada utav det, men det är fasen inge roligt att köra med.
Var ute en sväng å testa med sensor urkopplad och den går bra, varvar till rödmarkeringen och var uppe i 140 innan jag fega ur i halkan och det verkar väl skumt om den går på nödläge?
Vad ska jag få för värden om jag mäter på stiften i kontakten på sladden till givaren? Kanske är kabelbrott?
Kikade lite på felkodsbeskrivningen i VIDA och om du kopplar bort MAP-givaren så kommer laddtryckstyrningen gå i open-loop istället för closed-loop. Detta innebär att magnetventilen kommer arbeta med ett antal förbestämda duty-cycles oavsätt aktuellt laddtryck.

MAP-givaren:
P (kPa) 90.0 101.3 150.0 200.0
V /(Volt) 1.69 1.90 2.80 3.71

D.v.s. vid omgivningstryck (100kPa) så bör du mäta ~1.9V

Men då ska du ha två fel då inte[…]

3G släcks

Nu är det dags :-) Screenshot_20250830-140[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]