Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ambdesign
Har nu fått hjälp av en granne som läste av felkoder och resultatet är att ett par koder indikerade problem med immobilizer. Det var bland annat en kod som antydde att man inte kan uppdatera/koda PIN, vilket vi tolkar som problem med nyckeln som några antytt. Jag minns inte alla sifforna på de olika felkoderna, men en av de som antydde immobilizern vara "31"

Grannen "släckte" koderna och då gick bilen igen.
Därefter åkte jag och tankade och handlade (1,5 mil). Bilen stod ca 45 minuter under tiden jag handlade. Sedan var det problematiskt att få den att starta. Det gick efter 10-15 försök. När jag sedan körde dog den efter 1 km. Vred av tändningen och startada igen under tiden bilen rullade och då vaknade den igen. Den "dog" på samma sätt efter ca 8 km.
Idag vill den inte starta alls

Kan det vara så enkelt att batterierna i nycklarna är slut?

Jag måste korrigera mig när jag skrev att den går på tomgång i 10 sek. Det är nog snarare max 5 sek.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nja, det sitter inget batteri i nycklarna, utan en typ av spole som lagrar ström. Denna laddas när nyckeln sitter i tändningslåset. Så är strömmen i nyckeln slut - vilket kan hända men är extremt ovanligt - så funkar det inte alls.
Har den väl startat så får ju nyckeln(chippet) ström och kan således inte bara sluta fungera mitt under färd.

Nej, jag tror snarare på sliten antennring isf. Det är ett vanligt fel och inte speciellt dyrt att fixa.
Det du kan prova är att rycka kontakten till antennringen och göra rent kontakterna med elektronikspray. Blir det bättre då så är det garanterat antennringen som bråkar.
av rid54
Petighet att dra fram, men mojängen i nyckeln är en "transponder" och den får energi från antennringen i tändlåset. Den har normalt ingen egen strömförsörjning. När den är aktiverad (av energin från antennringen) kan den svara på startspärrens fråga om det är rätt nyckel... Nyckeln "suger upp" den energi den behöver från det som sänds ut från antennringen.
av rid54
GeBo skrev:när bilen väl startat kontrolleras väl inte nyckeln något mer. Skulle ju vara livsfarligt och helt onödigt (läs idiotiskt)...
Skulle jag väl inte tro... Beror ju på hur startspärren är programmerad, men vanligast är väl att det sker en kontroll när systemet slås på (man slår på tändningen, typ). Det räcker ju.
av ambdesign
Tack alla för era tips, tankar och funderingar.
Skall jag tolka det som att en sliten antennring kan ge dessa symptom, dvs svår att starta och att den kan "dö" under gång.
Det enda tillfälle då jag varit med om något liknande, att en bil dör under gång, var på en gammal SAAB då jordflätan lossnat.

Det märkliga var att bilen gick i stort sett perfekt efter att grannen släckt felkoderna. Först verkade den gå lite ojämnt men tomgången stabiliserades ganska snart.

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]