Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Nexus skrev:Finns ingen anledning byta hela termostat huset om man inte spräcker det när man lossar skruvarna. Låter som han försöker blåsa dig på pengar.
Vet ej hur det ser ut på denna motor, men på äldre VW Golf (och hela den motorserien) var termostathus och vattenpump en utbytesenhet. Man bytte allt när man bytte vattenpump, för det var näst intill omöjligt att byta vattenpumpen på plats. Termostaten var i.f.s lätt att byta på dom motorerna, men satt "illa till" och skruvarna var ofta problem med. Kanske är något sådant mekanikern menar. Annars låter det "lurt"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Perra83
På nyare modeller typ S60 -02 där sitter väl termostaten i huset så du inte kan byta bara termostaten. Trodde nästan att C70 -02 hade gamla varianten.
av Baumgartner
Nexus skrev:Finns ingen anledning byta hela termostat huset om man inte spräcker det när man lossar skruvarna. Låter som han försöker blåsa dig på pengar. . . Byta termostaten kräver endast lossa 2 skruvar öppna locket ta bort gamla stoppa i nya skruva ihop och fylla glykol igen
Har också hört att det är bara att byta termostat. Han menade på att en V70, (tror jag det var), bytte dom termostat 2 ggr utan tillfredställande resultat, vilket ledda till att byta hela huset. Känner honom rätt väl och kan inte tänka mig att han skulle försöka blåsa mig, men sedan så har ju olika mekaniker alltid varierande åsikter..)
av DeltaIce
Nexus skrev:bild på vart termostaten sitter om någon är intresserad :roll: (vid VITA pilen) vol:-)
Bild
Hej, tack för bilden!

Har samma problem Baumgartner, dock på en V70 -00, så det blir till att byta termostaten så fort jag varit och köpt en. En fråga dock, hur mycket glykol bör jag förvänta mig att behöva fylla på igen när jag är klar? Behöver man tappa ur den först eller är det bara att skruva på?
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är bra om du tappar ur typ en liter. Sitter en kran under på kylaren.
Gör rent från smuts i skruvarna och använd riktiga verktyg så du inte förstör skruvarna. Sitter två lite större torx.
Användarvisningsbild
av taxi
Termostaten sitter högt upp, så det rinner inte ut sju liter i alla fall. Jag bytte senast (i brådska) genom att helt enkelt öppna, byta och stänga. Det rinner inte ut så mycket.
Annars har du kranar under kylaren och på baksidan av motorblocket, om du vill tappa ur lite först.
av DeltaIce
Var till Bilia och köpte en ny termostat för 245 kr, tappade ur 1.5 liter glykol (vilket visade sig vara alldeles lagom), bytte termostaten och fyllde på ny glykol. Det enda pilliga var att ena skruven till termostathuset var blockerad av en kåpa på motorn så det blev till att skruva loss den lite, men annars håller jag med om att det var en enkel operation!

Nu visas temperaturen rätt och det blir varmt och skönt i kupén. :)
Användarvisningsbild
av Perra83
DeltaIce skrev:Var till Bilia och köpte en ny termostat för 245 kr, tappade ur 1.5 liter glykol (vilket visade sig vara alldeles lagom), bytte termostaten och fyllde på ny glykol. Det enda pilliga var att ena skruven till termostathuset var blockerad av en kåpa på motorn så det blev till att skruva loss den lite, men annars håller jag med om att det var en enkel operation!

Nu visas temperaturen rätt och det blir varmt och skönt i kupén. :)
Härligt!!

Glykol, du fyllde på med färdigblandad 50/50??
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]