Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kom nyss hem från test-turen. Tempen ligger stabilt och fint nu som den gjorde förr. :D Värme i kupén fick man på köpet. Helt sanslöst otroligt vilken värme det blev. :-O) Tyckte jag hade bra värme tidigare. :lol:
Reglagen på hälften så blev det bastu och när jag drog på fullt så var det nästan så att man brände sig på luften. :lol: Nu är det Volvo-värme på riktigt minsann. ;;-O

vol:-)
CAM02189.jpg
CAM02189.jpg (1.01 MiB) Visad 188 gånger
vol:-)
av *pettson*
VolvoMotor skrev:Då är den bytt, gamla termostaten stod det Volvo på och var tillverkad i januari 2003. Höll i nästan 12 år. :-)-) Hoppas den nya håller lika länge. :)
Eller så kan du skriva upp att glykol och termostat är förbrukningsvaror. Man har intervall på glykolbytet och samtidigt byter man just termostat. Det är för att den här situationen aldrig ska uppstå.
*pettson* skrev:
VolvoMotor skrev:Då är den bytt, gamla termostaten stod det Volvo på och var tillverkad i januari 2003. Höll i nästan 12 år. :-)-) Hoppas den nya håller lika länge. :)
Eller så kan du skriva upp att glykol och termostat är förbrukningsvaror. Man har intervall på glykolbytet och samtidigt byter man just termostat. Det är för att den här situationen aldrig ska uppstå.
Haynes säger att man ska byta kylarvätska varje 2 år eller 3000 mil. Vad hade Volvo för serviceintervall för glykolbyte och ingick det att byta termostat då? Är det inte lite onödigt att byta termostat varannat år eller 3000 mil när min höll i 12 år? :wink:

Volvo verkar ju inte vilja byta vattenpumpen varje kamremsbyte utan den ska hålla i 24 000 mil säger dom. Den tycker jag dock att man ska byta varje kamremsbyte. Men det jag vill komma fram till är, en trasig termostat orsakar ju inte motorras direkt som en havererad vattenpump kan göra i värsta fall så varför byta termostaten oftare än vattenpump? Inte kan väl Volvo mena att termostaten är viktigare att byta än vattenpumpen? :D
Lucif3r skrev:
VolvoMotor skrev:Volvo verkar ju inte vilja byta vattenpumpen varje kamremsbyte utan den ska hålla i 24 000 mil säger dom.
Inte volvo här iaf, dom rekommenderar pump-byte i samband med rem-byte.

En kass termostat är förövrigt fullt kapabel till att haverera hela motorn.
Verkar vara olika från ställe till ställe.

Kanske men då är det handhavande-fel eller rejäl otur. :wink:

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]