Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ketto
än har ja inte fått renovera min drivning! 28800 mil i dagsläget...
av Frigge
ketto skrev:än har ja inte fått renovera min drivning! 28800 mil i dagsläget...
Som jag sagt tidigare i någon tråd. Det är inget större problem att ha en "gammal" AWD, den går inte sönder oftare än en Haldex vilken inte är helt problemfri den heller. En äldre AWD är dock känslig för rullningsomkrets på däcken vilket inte Haldexen är. Detta gäller inte bara Volvobilar utan alla med Visco.
Vilken tur för att dom var uppmärksamma på att hylsan var sliten. Det hade INTE en icke auktoriserad verkstad gjort då dom saknar erfarenhet av detta. Oftast rasar vinkelväxeln på dessa bilar då bilen varit på just en icke Auktoriserad verkstad då dom inte har en aning om att man inte får blanda däckfabrikat.
Användarvisningsbild
av ketto
Frigge skrev:
ketto skrev:än har ja inte fått renovera min drivning! 28800 mil i dagsläget...
Som jag sagt tidigare i någon tråd. Det är inget större problem att ha en "gammal" AWD, den går inte sönder oftare än en Haldex vilken inte är helt problemfri den heller. En äldre AWD är dock känslig för rullningsomkrets på däcken vilket inte Haldexen är. Detta gäller inte bara Volvobilar utan alla med Visco.
Vilken tur för att dom var uppmärksamma på att hylsan var sliten. Det hade INTE en icke auktoriserad verkstad gjort då dom saknar erfarenhet av detta. Oftast rasar vinkelväxeln på dessa bilar då bilen varit på just en icke Auktoriserad verkstad då dom inte har en aning om att man inte får blanda däckfabrikat.
När ja köpte min bil så hade ja ingen aning om rullomkretsen skulle va ganska lika! Fick ja reda på när ja började "hänga" runt i alla möjliga forum, så de va ju ren tur egentligen! Så nu har man ju koll på däcken iaf!

Som du säger, en icke auktoriserad verkstad har inte mycke koll va gäller Volvos AWD-system! låter ungefär som" Visst kan du ha olika däck fram/bak på din bil, inget kommer att hända me drivningen" Sen efter ett par mil rasslar de till!
Användarvisningsbild
av Varti
ja man får vara glad att saker o ting håller :) .

..ska neråt mot Ullared idag (Stor butiken) ja ni som vet,,, ,, gör det för flickans skull :wink: så himla mye folk urk aja får ta den smällen
hittar väll lite till bilen doftgranar hehe
Användarvisningsbild
av Örjan
Har talat med Volvo igen och man kan som sagt var köpa den där prylen för 1000spänn och sedan byter man ut bara den enligt en mekkille. Men jag suger som fan på bilar.

Så jag är lite vilse i denna fråga och hoppas bara att det löser sig med att byta den grejjen.
Användarvisningsbild
av Örjan
Ahh

ja just det,, jag har samma stolekt på däcken dock av olika fabrikat, men så fort awd funkar få man köpa nya däck. Eller?
Användarvisningsbild
av ketto
de är lika bar att göra de så de inte pajar igen! Kanske ett begagnade duger ftersom vintern närmar sig! Nästa år kan du satsa på en ny uppsättning! Hoppas att de räcker me att byta hylsan, om Frigge har rätt så blir de byte av lådan tyvärr, bara be till höjdarna att de går bra för dig iaf!
av Frigge
Örjan skrev:Ahh

ja just det,, jag har samma stolekt på däcken dock av olika fabrikat, men så fort awd funkar få man köpa nya däck. Eller?
När man har olika fabrikat fram o bak brukar själva vinkelväxeln rasa. Då räcker det inte med att byta hylsa. Dock brukar det vara oljud om vinkelväxeln om den rasat så kanske har du turen att hylsan har gått istället. Tyvärr brukar vinkelväxeln vara körd i vilket fall som helst då hylsans splines ska passa på axelns splines i vinkelväxeln. Är hylsan ren på splines "brukar" även axeln på vinkelväxeln vara det.

Ett råd är att när vinkelväxeln är borta byta packningarna till oljereturröret från Turbon och samtliga p-boxar mot växellådan.

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]