Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Har inget bra tips men följer med spänning. Låter motsägelsefullt att stiften skulle vara torra om du har bränsletryck och spridarna öppnar.
Låter väldigt motsägelsefullt. Men jag vet inte om spridarna öppnar vid själva startförsöken, bara när jag kopplar ett par sladdar direkt från batteriet till spridarna. Min fundering är om batteriet är dåligt och spänningen sjunker när startmotorn dras runt och orsakar att spridarna inte öppnas. Börjar att greppa efter halmstrån i brist på andra uppslag. Får kanske ta och koppla in oscilloskopet och titta vad som händer med batterispänningen/spridarens spänningsimpuls vid startförsök.

Bränsletrycksmätaren jag hade tillgång till gick bara upp till 0.7 bar, men den slog i botten med besked när jag samtidigt körde pumpen, så tryck finns det tror jag.
Testade idag med att koppla startkablar från en annan bil (som var igång) så jag kunde köra på startmotorn hur länge som helst utan att få igång bilen. Känns som om att jag kan utesluta mitt egna batteri som felkälla nu. Ibland lät det som om att den ville tända till lite.

Mätte även upp luftmassemätaren enligt instruktioner jag hittat på ett forum och det var i sin ordning. Multimetern jag kopplade in reagerade när jag blåste på luftmassesensorn, så det bör vara ok.

Stiften är alltjämt nästan helt torra. Motorn måste få lite bränsle emellanåt eftersom den ibland låter som om den är på väg att starta, men bör vara för lite bränsle tänker jag. Vilka sensorer/faktorer påverkar öppningstiden för insprutarna?

Info: Tidigare så har lambdalampan tänts ett par gånger. Då har jag kopplat bort batteriet ett tag och indikeringen har då försvunnit utan att komma tillbaka.

Ingen som som har kreativa idéer???
Köpte en billig OBD2-läsare och bland de få värden som jag lyckades få ur bilen var att tändpunkten stod på 63,5 grader f.ö.d enligt programvaran. Kollade upp med en strobelampa och mycket riktigt så ligger värdet ungefär där. Till saken hör också att jag hade nästan samma problem för 1,5 år sedan och då fick jag till slut igång bilen efter att bytt en bränslepump som lät ganska trött. Efter pumpbytet felsökte jag vidare och insåg även då att tändinställningen låg ca 60 grader före. Jag pratade med en verkstad då och de sa att felet var omöjligt och att jag mätt fel, vilket jag då trodde på.

Vilka sensorer styr tändinställningen och hur kontrollerar jag dem? Är det databoxen som fått spel?
av *pettson*
Det gradtalet går inte motorn på. Ingen aning om vad du har för siffror?
Din motor börjar beräkna exakt tidpunkt för tändning 15 grader innan öd.
Tändningen är sen varierande hela tiden. Men typiskt är runt 3-5 grader.
Nej, inte så konstigt att den inte går att starta med den tändinställningen. Både OBD2-verktyget och strobelampan visar att det är det faktiska värdet, då återstår frågan: -Varför? Läste i Haynes rephandbok att oftast är det rpm-sensorn (svänghjulssensorn antar jag) eller databoxen som styr bl.a. tändningen som havererat om tändningen är fel.
Ohmmätte rpm-sensorn och den gav 300ohm vilket låg inom marginalen. Så då återstår kanske bara boxen? Kan jag byta den eller blir det fel i nån startspärr då? Jag misstänker att jag har en Motronic 4.4 (utan turbo). Hur tar jag bort bygeln över databoxlådan, måste jag kapa av den?
Användarvisningsbild
av js1
Jag lyckades lossa den runda skruven till bygeln med en polygrip, satt inte så hårt på min.
Hu-650 ersätta på v70

Hej, jag har en Volvo v70 -06 där jag äm[…]

Återkommande värmeproblem

om du tror ha avgaser i kylsystemet, alltså […]

Vida 2014D

ja pirat versioner finns väl om du googlar tr[…]

Har haft exakt samma fel på min 2011. Det va[…]