Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#924768
Man undrar om det är så numer efter att ha sett "Sveriges sämsta bilförare". Om det inte är ploj, så finns det nog många som inte har lärt sig allt de skall kunna. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#924798
SvenB skrev:Man undrar om det är så numer efter att ha sett "Sveriges sämsta bilförare". Om det inte är ploj, så finns det nog många som inte har lärt sig allt de skall kunna. :D

Mycket är nog fake'at och överdrivet, men tyvärr finns det faktiskt folk som är så dåliga i trafiken(dessa verkliga människor skulle dock aldrig söka till TV för det och skämma ut sig frivilligt...).
av *pettson*
#924845
Notera att jag menar inte att håna eller så med min fråga. Och yes.. tiderna förändras, men jag tog körkort 1989 och tyckte inte jag lärde mej mycket trots allt. Men när vi diskuterade när man ska blända av och följdaktligen ett bispår om hur man gör spegelinställningarna på bilen för att inte bländas, så kändes det lite som om det skiljer ENORMT hur mycket man blev instruerad inför körningen. Samt hur man bör titta eller tänka vid mörkerkörningen.
Kanske är det samma idag, men i min gamla körkorts bok förklarades det rejält om dom olika ljusen och det var även med på både teori och körprovet.
Så sorry om jag reagerade med en fråga..
av PTV
#924904
*pettson* skrev:Notera att jag menar inte att håna eller så med min fråga. Och yes.. tiderna förändras, men jag tog körkort 1989 och tyckte inte jag lärde mej mycket trots allt. Men när vi diskuterade när man ska blända av och följdaktligen ett bispår om hur man gör spegelinställningarna på bilen för att inte bländas, så kändes det lite som om det skiljer ENORMT hur mycket man blev instruerad inför körningen. Samt hur man bör titta eller tänka vid mörkerkörningen.
Kanske är det samma idag, men i min gamla körkorts bok förklarades det rejält om dom olika ljusen och det var även med på både teori och körprovet.
Så sorry om jag reagerade med en fråga..
Tog mitt första körkort på mc ca 1980 och tycker att man ofta verkar kunna mer än nya körkortsaspiranter som ibland tycks tro att de är Guds svar på en uppföljare till Ronnie Petterson trots att de varken kan fickparkera eller ha rätt lampor tända på bilen, (dvs de kör omkring med halvljus och dimljus på samma gång), stolpskott med andra ord.Färdas de i nyare bilar så håller de inte ens koll på om baklamporna är tända i mörker.Dagens trafikutbildningar måste ha genomgått någon form av budgetbesparning där allt går ut på att ta plats bakom ratten och sedan gasa på utan koll på eget fordon.Va ja gnällig nu. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#924905
Nexus skrev:Parkeringsljuset ska lysa konstant det är själva vitsen med det om en halvljuslampa går sönder...
Vill ha ha bara p-ljus vrider du ett hack på ljusvredet så det står i mitten. :D
Är bilen importerad för normalt sett går det ej stänga av ljuset helt på en volvo
På mina orginal-kastare så var kabeln som går mellan halvljus och pos/parkljuset klippt, så parkljuset lös bara när man ändrade vredet. :)

Är den sista meningen en fråga? Isf så kan inte jag stänga av ljuset helt på min italienare iaf, pos/parkljuset lyser iaf, samt dimljusen, men dom har ju egen knapp så dom går väl "utanför" vredet antar jag.

-----
Jag är väl inte direkt 'nytagen' med körkort, men tog det iaf under 2000-talet... Jag pluggade själv osv, tog 1 lektion bara för att få ett "proffs" åsikt om min kunnande osv osv... Blev nästan förbannad på "proffset" när denne inte kunde svara på vissa frågor jag hade, eller rent av svarade fel på saker jag var 1000% säker på...

Körningen lärde jag mig av morsan som varit yrkeschaffis typ hela livet, så när det var dags för uppkörning kunde jag både backa och parkera och fickparkera, starta i backar, stå på dragläget osv osv... Ja, allt sånt man egentligen SKA kunna, men som allt för få kan...

Det är ju pinsamt hur dåligt lärda vissa blir av en eller annan anledning, och ännu märkligare när dessa personer får körkortet på det... :|
Användarvisningsbild
av Perc
#925119
axelo skrev:Vilken röra: spoilerljus, dimljus, varselljus, positionsljus, parkeringsljus...

Men om jag ställer in till fråga. Vilka typer av ljus har en Volvo V70 - 2000. Eller kan det variera?
2000 fanns det två olika V70-generationer. Om du menar bilden där du fotade ljusvredet så är det den äldre modellen. Iofs spelar det ingen roll, det är likadant på den nya. :) Och på alla andra bilar för den delen.

Den har halvljus, helljus, parkeringsljus och som extrautrustning dimljus fram. Vissa kallar även dimljusen för spoilerljus (fattar inte varför) och parkeringsljusen brukar av nån anledning kallas positionsljus.

Det som MickeM kallar för positionsljus (det som saab och volvo hade förr) är varselljus och det har gjort en comeback på senare år. Det är lagkrav av EU numera och sitter på alla nya bilar. Varselljus kan användas istället för halvljusen då det är ljust ute. Dom är till för att synas, halvljusen även för att se vart man kör. :) Varselljus kallas även DRL, Daytime Running Lights.

Jag fattar inte varför man öht nämner dimljus/spoilerljus i den här tråden för det är en värdelös extrautrustning som inte fyller nån annan funktion än att man ska se cool ut vid korvmojen. Man ser inte bättre med dem i dimma eller mörker hur gärna folk här på forumet än hävdar motsatsen. Det finns inga krav på att en bil behöver ha såna, men om dom finns måste dom lysa rätt.

Parkeringsljusen används (som namnet säger) när bilen t.ex är parkerad och måste synas, typ om du står illa till på trottoaren utanför ett höghus och väntar på en kund. Genom att använda parkeringsljusen signalerar du åt andra bilister att du står stilla. Står du med halvljuset på så kan du tolkas som en bil i trafik.

Positionsljusen är t.ex. de orange ljusen som sitter längs sidorna på en lastbil, eller på en Volvo S/V40 för den delen. På lastbilen är det krav på att dom ska fungera, på S/V40 är det bara styling. Men dom måste fungera eftersom dom finns på den modellen. Positionsljusen är t.ex till för att lastbilschauffören ska se var han har bil och släp när man manövrerar på trånga ställen i mörker.

Nu har jag bara nämnt de främre ljuspunkterna på en bil. Det finns ju bakljus också men dom orkar jag inte dra nu. :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#925120
Perc skrev:Det finns inga krav på att en bil behöver ha såna, men om dom finns måste dom lysa rätt.

*MÖÖÖP*(härmar det klassiska "fel svar"-ljudet)

Om dom fungerar måste dom lysa rätt, iaf på våra bilar, 7/900-serien, och V70N/S60/S80. Nyare har jag ingen koll på och bryr mig inte heller.
av *pettson*
#925127
Dimljus gör att man ser bättre. Men eftersom folk inte förstår hur dom används så blir det värdelöst.
Du gör egentligen valet Dimljus ELLER HALVLJUS, halvljus ska alltså vara släckt när dimljus är på. Dimljus ersätter halvljuset för att lysa under dimman för att se bättre. Men i vanlig ordning blir svenska bilister halvgalna av vilket som. Har du dimljusen på ihop med halvljus så bländar du tydligen trots att den du möter ofta har fulkonverterad xenon som pekar överallt, om inget annat har mötande H7 som alltid felmonterad pekandes överallt utom på vägen och du har dina dimljus inställda som dom ska, har du dom på istället för halvljus blir du blinkad på som om du vore en idiot som glömt lyset. Du får alltså inte använda dimljuset alls för medtrafikanter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#925268
Jag är förvånad att ingen har blinkat på mig än, jag kör ju väääldigt lagligt med både xenonkonverterade halvljus och dimljus tillsammans :P
Men jag var väldigt noga med att ställa ner dimljusen så det inte skulle blända - eller minimera risken för det, smackade ju inte bara dit dom med gud-vet-vad för inställning som dom flesta verkar göra. :roll:
av Aelgen
#925724
Lucif3r skrev:Jag är förvånad att ingen har blinkat på mig än, jag kör ju väääldigt lagligt med både xenonkonverterade halvljus och dimljus tillsammans :P
Men jag var väldigt noga med att ställa ner dimljusen så det inte skulle blända - eller minimera risken för det, smackade ju inte bara dit dom med gud-vet-vad för inställning som dom flesta verkar göra. :roll:
Instämmer. Jag kör också ibland med dimljus + halvljus, de enda bilar som någonsin helljusblinkat har varit polisbilar.

Och ja, dimljus + halvljus ÄR användbart i vissa situationer då dimljusen lyser upp åt sidorna. På exempelvis mörka vägar med öppna ytor på sidorna gör de faktiskt bra med nytta, särskilt om vägbanan ligger högre upp än omgivningen. Samma gäller små enskilda vägar med mörka diken.

Dimljus + parkeringsljus är förträffligt i tjock dimma.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]