Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Som kuriosa..
Jag hade en Opel Ascona A, den började tjuta lite svagt. Var helt säker på att det var lådan och beställde en sådan.
På väg till skolan (pluggade då), så låste sej bakaxeln i 100km/h. En spännande upplevelse som slutade med fronten före ner i ett krondike och två förstörda däck samt en förstörd kardan och tilltryckt front.
Varken roligt eller smart. Det var ändå på bakhjulen, fundera på hur det vore på framhjulen.
av BGA
Skapade tråden för att kolla om någon med samma låda hade upplevt och åtgärdat problemet. Eftersom lådan har tre axlar är det nog så att på 5an är inte det defekta lagret (om det nu är det felet) belastat. Om det är så, "pettson", så finns det ju ytterligare en lösning - att bara köra på femman. Skämt åsido, jag gav 5 tusen för bilen och har den som reserv om nån av dom andra pajar. Om det är ett lager som pajat så går det säkert att skaffa ett nytt hos t.ex kullager.se, men som ni skriver är det enklare att byta låda. För er info så rensar dom just nu ut lagret på Returbilen.se i Helsingborg. Lådor kostar 500kr och motorer 800kr.
av *pettson*
För att ytterligare öka på inläggsmängden..
Det finns inte ett lager i lådan som du hittar löst ute, om det nu inte skett nåt sista året. Har inte orkat sitta o söka på det. Du kan givetvis få en bild på varenda ett då jag fotade inför ett jobb. Tidigare kunde man hitta någon som kände någon som jobbade med till tillverkningen av lådorna. Då kunde man köpa en lagersats baklänges för 5000kr.
Användarvisningsbild
av Nexus
Personligen skulle jag inte ens orka byta lådan på en 5000 kr bil...

Har oxå tvärlåst en bakaxel och det var på 740 in. Som tur var körde jag sakta men oturligt nog slog det stopp i ingången till en rondell så det blev KÖ då folk blir handlingsförlamade och inte vågar åka förbi fast det var gott om plats.( jo några vågade sig förbi utan problem)
Bärgar snubben sa att folk beter sig som idioter och jag var nog villig hålla med honom..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
*pettson* skrev:Som kuriosa..
Jag hade en Opel Ascona A, den började tjuta lite svagt. Var helt säker på att det var lådan och beställde en sådan.
På väg till skolan (pluggade då), så låste sej bakaxeln i 100km/h. En spännande upplevelse som slutade med fronten före ner i ett krondike och två förstörda däck samt en förstörd kardan och tilltryckt front.
Varken roligt eller smart. Det var ändå på bakhjulen, fundera på hur det vore på framhjulen.

Jag råkade ut för nästan exakt samma sak på 945an, med den skillnad att bakhjulen rullade iaf(fast det var som om man stog på bromsen).
Mitt i en omkörning så började växelspaken skaka och 2-3sekunder senare small det bara till...
Varenda växel förutom 4an rasade i lådan av den smällen :|

Verkligen inte något jag vill vara med om igen. Och som sagt, även det var ju en RWD vilket är "lite bättre" i sånna här fall - du har iaf styrningen kvar. Skulle samma sak hända på en FWD så förlorar du ju även styrningen när hjulen börjar låsa sig, och då kan du ju hamna vart fan som helst, t ex i mötande trafik där det kommer en långtradare ...

Nej, jag tänker iaf inte köra över 30km/h - och endast om jag var tvungen - med en tjutande växellåda igen.
av BGA
*pettson* skrev:För att ytterligare öka på inläggsmängden..
Det finns inte ett lager i lådan som du hittar löst ute, om det nu inte skett nåt sista året. Har inte orkat sitta o söka på det. Du kan givetvis få en bild på varenda ett då jag fotade inför ett jobb. Tidigare kunde man hitta någon som kände någon som jobbade med till tillverkningen av lådorna. Då kunde man köpa en lagersats baklänges för 5000kr.
Enligt forumet Volvospeed.com går alla lager att köpa, dock kan ett av dem vara svårt att få tag i. Dom listar oxå alla lagerbeteckningar. Jag litade mer på dem än alla "experter" som skriver i detta forumet och rev lådan. Det var främre lagret på 3-4 växelaxlen som var kass. Lagret sitter längst ner i lådan. Ser ut som att det stänkt in smutsig olja i lagret. Inget ovanligt Volvoproblem. Lager finns det gott om! bara att Googla på 30206 JR. Finns hos alla stora tillverkare.
av Fritzell
Byt olja?
Givetvis skulle okjan redan var
a bytt 2 ggr på de milen. Tyvärr tror folk att man inte behöver byta olja på en manuell låda.
Tänk så mycket metallspån och annan skit som nöts loss och hamnar där det inte skall vara.
av BGA
tlars tack för tråden.
Fritzell. Vet inte om oljan nånsin är bytt. Köpte bilen vid ca 32 tusen mil. Om bilen är servad hos Volvo är den väl inte bytt - ingår väl inte i serviceschemat? och ingår det, så är den ändå inte bytt, dom har bara tagit betalt för det!
I botten på lådan ligger en stor magnet som skall fånga upp partiklar. Där var nog normalt med partiklar, inte överfullt i alla fall.
Jag vidhåller att det är en dålig/felkonstruktion som är anledningen. Alla andra lager var i bra skick.
Förresten vad var det för fel på lådorna när 850 kom i början på 90-talet. Volvo bytte på löpande band då, men var förtegna med felet - åtminstone de verkstäder jag besökte.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]