Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Mer överraskad av ditt snåla snitt... men att vråla om 0.98 upp till 1.08 är en deciliter som du gör åt om det är annan temp ute.
Bränsleförbrukningen är inte konstant. Den påverkas av.vind, temp, däck och 50 faktorer till.
Googla och finn hur bilen deklarerats från fabrik.
OM det är en snål bil du söker har du köpt totalt fel bil. Då kan du sälja den redan nu.

I övrigt visar avgasprovet galenskap. Bilen går åt helvete för.snålt enligt lambdavärdet som för övrigt inte är något procentvärde.
Bilen är knappt körbar enligt testet. Om det nu som sagt inte visar slumpvärden av någon orsak.

Ja jo jag vet hur förbrukningen funkar, men innan så gick bilen på 0,86 och nu plötsligt drar den över litern milen..
Då undrar man ju varför..

Jo avgasprovet är helt galet, men det som är det lustiga fortfarande är ju att bilen går bra och jämt trots att alla värden är katastrof..
av *pettson*
Om du vet hur förbrukning fungerar och vet hur bilen är deklarerad.
Då är ju frågan varför den drog 0.86 alls, vad var det för fel på den då? Eller hade den gått fin landsväg långmil endast?.
Resten av bränsleförbrukningen är ju normalförbrukning.
Bilens deklarerade uppgifter är: Bränsleförbrukning10,6-11.8 l/100 km.
Vilket innebär att bilen är normal nu...
Jag blev också lurad av rubriken. Det lät som om bilen verkligen drog över 10 liter/mil. Men 1liter/mil kan knappast rubriceras som "Satan så mycket" på en bil som har rullat 28.000 mil. ??:-/
Milen spelar mindre roll. Det som spelar roll är bl.a. däckval, skick på lager och vikt.
AWD väger ju en del mer än en FWD och av naturliga skäl så drar dom lite mer. Är det dessutom en automat så drar den ytterligare lite mer.

Runt litern är f.ö. vad min manuella FWD T5 2.0 drar blandat halv-eco-körning, lugn landsväg i 90km/h ligger den på 0.80-0.82. Båda siffrorna är med sommarsulorna, vinterdäcken är dock så slitna att förbrukningen är i det närmaste identisk :|
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]