Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Min lampa är tattarkopplad till SRS lampan förresten.
Tyvärr kan jag inte direkt göra något åt det då något smartskaft kapat banorna på kretskortet på instrumenthuset - och inte lite heller, det är bortåt 5mm som är bortkapat, och så djupt att det nästan är genomgående... genius...

Det går ju såklart att laga om man ger sig den på det, men personligen tycker jag det är för mycket jobb bara för en lampa. Läser hellre ut felkoder lite då och då och håller koll på allt den vägen, samt funktionstestar speciellt bromsarna rätt ofta.
Jag kan med säkerhet säga att det inte är något fel på min ABS iaf :)

Det jag vill ha sagt är att lampan i sig är väl egentligen skit samma om den redan är förstörd sen tidigare, men fel i systemet är ju inte ok under några omständigheter.
av bmwslangen
Dags för "återkoppling"!

Jag valde att parallellkoppla ABS-lampan med SERVICE-lampan, då de har liknande beteende när man slår på tändning och vid startögonblicket.

SRS-lampan slocknar ju efter 6-7 sekunder, så den strök jag från kandidatlistan.

Jag valde en metod som är lätt att återställa.
Jag "offrade" två glödlampor och lödde dit tunna enkeltrådiga kopparkablar - säkrade med en liten klick smältlim.
På ABS-lampan kapade jag bort metallöronen och därmed får den ingen elektrisk kontakt med kretskortet - lampan hålls istället på plats med en liten klick smältlim.

När du ska återställa instrumentklustret behöder du bara lossa SERVICE- och ABS-lampan och sätta dit två nya (och det är bara smältlimmet man behöver knäcka bort för att få loss ABS-lampan).

Hyffsat nöjd med lösningen - den bör vara hållbar (jag följer upp om hur bra det håller). Det är dock ganska ont om plats bakom instrumentklustret (främst när man trycker dit det på plats) så man får inte ha kablage och annat som bygger för mycket utåt.

Besiktigades för ett par veckor sedan - tomt papper (de påpekade trasig yttre drivaxeldamask men det visste jag om sedan innan och det byttes redan morgonen efter).

Så här såg min lösning ut

Bild
av bmwslangen
Lucif3r skrev:Service lampan lyser flera minuter när den anser att det är dags för service...
Ja, det stämmer Lucif3r. Och när servicen är gjord så lyser den inte alls.
av *pettson*
Lampan lyser tills någon släcker den genom instrument eller rätt kombination. Lampan hålls inte släckt automatiskt.
Däremot släcks den per automatik 2 min efter varje start.
av bmwslangen
Förlitar ju också på att det går via Vol-Fcr på min - skulle ju vara snyggt om det av någon anledning inte gick :-) Då är såklart mitt val av parallel-lampa inte särskilt lysande (men just nu är det den bästa - sitter dessutom alldeles intill också).

Fast går det inte via Vol-Fcr så borde det väl den vanliga manuella vägen (tändläge I, odometernollställningsknapp, tändläge II).
av jeg46
850-95 ABS lampan lyser ibland under färd. Då fungerar inte någon blinkers men bromsarna fungerar som tur är Var ska man börja felsöka

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]