Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvonikke skrev:hej! kan någon hjälpa mig?.. min fläkt fungerar bara ibland.. jag har med den "vanliga" modellen.. utan stegen 1234... när jag starta bilen så fungerar fläkten men efter ca:1-4 min så dör den igen. o då får jag ta ut hela den "panelen" och ta loss alla sladdar o koppla in det igen.. sen fungerar den i ca:1-4 min igen sen dör den?? kan någon hjälpa mig med detta? :)
Låter fläkten illa den tid den går? tror säkert det är som för de allra flesta...byta är nog bäst. Jag fick göra det när min blev sådär. Efter ett tag började den odla fågelkvitter o på slutet var det outhärdligt att köra för allt ljud. Då bytte jag hela fläkten som sitter bakom handskfacket...
Byta är bäst. Kostar ca 800:- på skruvat. Jag tog isär min fläktmotor med möda och besvär, bytte kol och tryckte i nytt fett i lagren, den höll ca 6 månader bara.. :( Mitt råd är absolut: BYT
av bromsoket
bjarnmark skrev:
bromsoket skrev:Fixat!"!
Hur fixade du det, jag har samma problem, snälla hjälp?samma modell på bilen osså!
tog väck skiten o bytte till en ny beggad från skroten, 500 bagis gick det på, bytte på en halvtimme, detta funkade så länge jag hade bilen sen, jag åker V70 n u
Antar att det är samma råd till mig. Har dock flera olika fel på min fläkt. som vad jag kan förstå är en ECC.

Från början så började den låta illa som fan ur fläktmotorn under hanskfacket. det är ju ett ganska enkelt problem (Byt) men latheten gjorde att jag åkte runt och lät som en LSD-trippad kanin. Sen kom problem nummer två, fläkten drog igång och gick ständigt, även när jag dragit ur nyckeln (kollade lite säkringar, drog ur en jag tror var rätt säkring och den gick fortfarande då) Detta löste jag tillfälligt med att dra ur strömkabeln till motorn (och pilla dit den när jag behövde fläkt)

Nu har dock fläkten dött helt och funkar varken eller.

har nog fått tag på en billig begagnad fläkt som jag ska byta till. men min största fråga är: kommer även problemet med att den ständigt går vara löst iochmed detta byte? någon som vet på förhand eller ska jag inhandla något mer när jag är iväg och köper fläkten?
var in på bildemonteringen i djurås idag.
Inhandlade på skrotnisses råd en ny fläkt (då lagrena skurit i min) och ett nytt motstånd ( en liten dosa som sitter monterad till vänster om fläkten under hanskfacket.

Enligt hans förklaring hade motståndet brunnit p.g.a. dåliga lager i fläkten, vilket i sin tur gjorde att fläkten gick konstant. tyckte det lät lite mysko men löd hans råd och nu funkar allt prima igen.

Fick ge 1000:- för kalaset, något överpris må jag tycka men då jag hade -30 grader när jag vaknade imorse så var jag ganska desperat, något som skrothandlaren antaligen förstod och utnyttjade ganska kraftigt...

hoppas dock att detta kan hjälpa någon annan i samma situation, mitt råd är att inte göra som jag gjorde, använd inte fläkten när den börjar låta illa, byt på en gång och slipp byta motståndet!

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]