Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreasw skrev:Kolla över tändkablarna igen om dom sitter rätt. Känns som den tänder på fel ställe när den tvär stannar vid startförsök!
Japp dom sitter rätt enligt reparationshandboken. Har till och med jämfört med min andra 850. :) Om kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren skulle vara trasig så skulle jag väl inte få bränsle eller gnista, eller hur är det?
rid54 skrev:Kamaxelns läge kanske är fel (kuggat över)? Hur är kompressionen?
Ska ta och kolla upp det när det är ljust ute. Det enda jag såg på kamdreven var bokstaven "M" men jag tror inte det var markeringen för i så fall är avgaskammen 2-3 cm efter insugskammen, och om det skulle vara så, så har jag garanterat ventilsallad? Kompressionen kan jag inte kolla, måste köpa en kompressionsprovare i så fall.

Efter det när jag var ute och optimistiskt försökte starta den tände den till och gick "tre varv" innan den föll tillbaka på startmotorn igen...

Gör det nån skillnad tror ni om jag köper ny bensin och fyller tanken med det, att jag späder ut de 30L, 5 månader gamla soppan med ny. Fast den gamla bensinen är iofs inte gammal, och om det skulle blivit kondens i tanken tycker jag inte det skulle kunna påverka så mycket heller...

Känner att dom vita hårstrån börjar komma...

Att bogsera den till en verkstad känns inte så populärt just nu om än det kanske börja bli det enda alternativet... :/
rid54 skrev:Om den inte startar på startgas så är det nog inte bensinen du ska titta på i första hand.
Imorgon får jag låna en kompressionstestare. Då kommer jag att se hur det är med kompen, och vi får även se om det är lönt att söka vidare. Jag befarar att kamremmen hoppat en kugg eller två... I.o.m att den tänder på fel ställe.

Försökte titta om jag kunde se nåt, men jag hittade bara markeringarna på insugskammen. Avgaskammen har inga märkningar, och ner till veven såg jag inte så bra.

Har jag kompression är hoppet inte helt utdött för då åker en ny kamrem på, kanske startar den då efter en inställning. Om jag har tur. :|
av *pettson*
Som jag ser det finns det tre alternativ.. Det tredje är mer långsökt.. Så vi börjar med ett..

1 Du har ett fördelarlock med fukt i. Det distrubierar gnistan lite som det vill..
2 Du har i all välmening jobbat med tändkablarna, men inte haft koll på vilket håll motorn går åt. Kablarna sitter fel. Trots att du kollat..

Vi kan vara överens om att en gnista ALDRIG kan gå ut igenom en insugsventil. Om tändningen sker när den ska.. Därför vet jag ju att den är fel i timingen på gnistan.
Vanligaste felet är att schabbla bort sej på locket.
OM locket stämmer så har man fukt eller annat som leder inuti locket..för den tänder fortfarande på fel ställe.

Till sist har vi kamremmen som hoppat några hack. Men har den hoppat så tänder bilen och går på alla 5. Tills den hoppat så illa att det är krökta ventiler..
Så nej.. inget kamremsfel. Däremot någon av dom andra två..
Extra ljus

Har monterat LED-ramp på mina 4 senaste Volv[…]

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]