Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av folkrace_89
finns bra privat personer som gör det, betalade 300 och fick det bra gjort tog ca 1 timme. då hade han en lång slang med något special munstycke i änden som han körde in i alla balkar och trösklar även dörrar och bak luckan. att bara måla på under hjälper inte ett piss det är i balkarna det är farligt med rost.
av triumph00
Nu består en bil inte bara av balkar, mesta ytorna är "in och utsida" på karossen, utan balkform - alltså i skärmar och efter långsidorna, där det gärna rostar pga av sprutslitage och där behövs rostskyddet
Har tittat i balkarna flertalet av mina bilar genom åren och där har det aldrig varit rost (en bil hade bara rostskyddats från fabriken och sedan aldrig mera, den rullar fortfarande fast den är 25 år. Knappt behövt rostskyddas under heller)

Däremot är det viktigt om/när man sprutar i exempelvis dörrar, att man ser till att dräneringarna är öppna efteråt. Finns risk att ihop med gammalt "damm/grus" blir en gröt som täpper till och man har vatten ståendes
av *pettson*
Lika viktigt som ATT rostskydda är att veta HUR det är rostskyddat från början. Alltså med vilken typ av produkt.
8 av 10 som gör jobbet själva gör det superbra. Men med produkter som snarare sabbar än löser ett problem.
Superbra att t.ex spruta med olja under bilar. Men inte med dagens motorolja och inte bilar med vax eller pvc bas som skydd.
Superbra att använda vaxbas, men inte fel vaxbas då den ändå tvättas bort första gången bilen kommer i kontakt med avfettning eller petroliumrester.
Det finn naturligtvis fler kombinationer som är mindre lyckade.
Det gör att utbudet av produkter är begränsat och att det måste läggas på när allt är torrt och i rätt temperatur. Nåt dom flesta varken köper, eller gör.
av *pettson*
Tja det går väl att få veta via volvo antar jag.
Eller om du får info av ett företag som jobbar med detta.
Det är liksom hela grejen, slänga på rostskydd är piece of cake. Men gjorde man det verkligen bättre?
av triumph00
Precis som pettson säger och jag skrev tidigare - välj rätt rostskydd

Jag har frågat tillverkaren eller läst vad som gäller och är det exempelvis vax, så fortsätter man med vax och inget annat
Men samtidigt finns det inget kvar av rostskyddet, då har jag tagit vad som finns hemma pga att det ändå är plåtrent och man får börja från början

En gång på den "gamla goda tiden", så tog jag vattenfast fett och penslade på under och i skärmar, höll sig fint och var lätt att bättra där det släppte eller slets ut.
Då på den tiden, så användes hammaren flitigt på bilprovningen och första rostknackningen, då slant/gled hammaren :wink: på fettet, så handskarna blev lite infettade :lol: - kommentaren var - här var det bra med fett, bra gjort - ser riktigt fint ut
av sorensen
Tack för alla tips! :D Jag är nu inte räd för att bli smutsig av olja, så jag vill göre det själv. Om man tex plockar bort innerskärmer, rengör, låter torka och ge olja, borda det väl bli bra? Kanske fylla dörrar, bjalkar etc, hur lät det än är att komma åt?

Vilka produkter? något med vax?, så det inte löser upp evt. original rostskydd? Annars är det väl bara att gå i Biltema och köpa grejorna? :D

Et helt annat fråga, gällande pallbockar (i rätt höjd så magen får plats :D ) vågar i att ligga under sådana, finns där ingen risk att bilen ramlar ner?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det finns ALLTID en risk att bilen "ramlar ner". Pallbockar kan ge vika, en lyft kan haverera(inkl. den mekaniska spärren), domkrafter kan springa läck...
Risken finns alltid där. Därför är det rekommenderat att man lägger ett hjul som stoppar upp bilen om den skulle trilla ner, så du iaf kommer undan med livet i behåll.

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]