Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
VolvoMotor skrev: När jag kör motorbromsar jag nästan aldrig, använder bara bromsarna när jag ska sänka farten

Heh, här bryr vi oss inte om nå eco-driving ser jag :lol:
Nej, det lämnar jag till körskolor och dom som kör miljöbil. :) Sedan sliter det väl mer på växellåda och koppling vid motorbromsning? Står till och med i instruktionsboken att man inte ska hoppa mellan växlarna för det ger extra slitage på lådan.
Senast redigerad av 1 VolvoMotor, redigerad totalt 0 gånger.
Lucif3r skrev:Hoppa mellan växlarna har inget med motorbromsning att göra, om man ligger på rätt växel och på vettiga varvtal.
Nej jag vet, men att hoppa mellan växlarna är också eco-driving. Sa bara att det står i instruktionsboken att det ökar slitaget på lådan när man gör så.
kolla anligningsytorna på oken där beläggen ligger mot,är det rost o skit där så hamnar belägget snett,och resultatet blir som på TS bil,,,har själv varit med om att det var rost på ett ok..
av *pettson*
Förmodligen har ingen klippt i en bit papper och funderat, men lösningen är i alla fall att oket sitter snett. Okfästet är några grader snett och då tar också belägget snett vid mjuk inbromsning.
Bromsar man hårt så tvingas oket till att bli rakt och då tar det på hela skivan.
Det är ett mycket vanligare fel än man tror.

Anledningen är oftast att man haft ett ok med en kass kolv på ena sidan av skivan. På så sätt har fästet blivit tillbänt under tid.
Apropå om att eco driving skulle slita på bilen. Spara 1 dl/mil (kan man göra rätt lätt) och kör 20000 mil. Du har då sparat 2000 liter, eller hur? 15kr/liter x 2000 liter blir 30000 eller hur? Lägg undan de pengarna till nästa bil istället så har du kanske lite avkastning på dem om du spar i en fond tex.

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]