Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av areg
*pettson* skrev:Jag vill inte ha sagt att man är dum för att man inte löser det. Jag vill mest ha sagt att man måste veta hur något ska fungera för att man ska kunna reparera det. Alltså tvärtom mot mångas åsikt.
Samt att önskan att lösa problem verkar vara enormt stor. Det är egentligen bara några saker som gör att många inte löser ett problem själva.
Saker som att man måste öppna huven själv, fel väder, risk för att bli smutsig, fel temperatur, fel grannar, för att inte tala om tidsbristen då man värderar allt annat högre och bristen på stålar, tja det och några hundra saker till som plötsligt är i vägen.
Tänk om den önskan att reparera var lika stor som att hitta piratkopierade program, crack till dessa, billig öl som går att importera och eller åka och hämta, och övriga livsproblem som uppstår?
Jäklar vad det skulle letas och vad folk skulle sätta sej in i problemen. Då skulle inte allt behöva repeteras hela tiden heller.
Haha. Ja du pettson, du kan visserligen vara något vass i dina kommentarer men jag kan inte annat än att hålla med dig.
Att veta hur någonting funkar är ju en oerhört viktig grund för att kunna lösa problem. Jag är en usel mekaniker men jag jobbar som it-tekniker och kommer i kontakt med många som inte är så bevandrade i datorernas underbara värld så jag kan förstå din frustration när det gäller människors brist på egen kunskap. Men jag brukar jämföra för dessa män och kvinnor som behöver hjälp med just det att inte alla är bilmekaniker heller utan vill bara transportera sig från A till B. Och sen att prioriteringar och tidsbrist gör att man helst bara vill ha en enkel lösning på sitt problem hellre än att sätta sig in ordentligt hur det funkar och därigenom förstå hur man kanske skulle kunna laga det som inte funkar är kanske ganska förståelig i många fall.
Jag skulle gärna vilja sätta mig in i hur saker och ting fungerar på djupet men även min tid är begränsad så jag har min förhoppning till dig och alla de andra duktiga mekanikerna som finns både här och på andra fora för att snabbt lösa mina bekymmer.

8)
av *pettson*
Det är ingen frustration från min sida. Det är ett konstaterande. I
nlägget handlar inte om dej personligen på nåt sätt, även om det verkar så. Jag ber om ursäkt för detta.

Det är inte så att det saknas kunskap i vårt avlånga land. Och jag är fullt medveten om att alla inte är mekaniker, eller bagare, eller vad för yrkeskunskap det nu än må handla om.
MEN.. Överallt fungerar det så att, för att lösa ett problem, måste du förstå problemet. På så sätt kan du skapa rätt åtgärd. Det verkar alla vara medvetna om i sitt eget yrkesutövande.

Men när det kommer till bilen så, tja då är allt piece of cake, man behöver inte verkstadshandböcker eller faktastöd från någon pålitlig källa. Många gör nåt man aldrig skulle göra annars.
Man köper en defekt bil, med diverse fel på, helt utan kunskaper om fel eller hur man lagar något i tron om att det är *klippet* man gjort. Det skulle man aldrig gjort om jag jämför med din sektor?
Inte köper någon en dataanläggning för rean av 5000 bagis med okänt fel då den inte startar alls, i tron om att internet löser problemet självt för att man inte har tid riktigt?
Inget jag hört talas om iallfall? Men jag kan givetvis ha fel.

Men nog om det. Ditt problem löste sej enkelt och allt är bra nu.
av areg
Vill bara poängtera att det var inte jag som hade problemet utan jag bara lade mig i diskussionen lite. Jag har absolut inte tagit illa upp utan hade bara en teori om varför det blir som det blir ibland.

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]