Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bara för att checka av.Det är inte helljus som är till höger ljusbild?Funkar alla fyra när du slår på helljuset?
Det finns väl 2 justerskruvar,där den ena som du har justerbar inifrån och en som justerar i sidled.Den stången kan ha släppt i reflektorn.
av Gatak
Taxen47 skrev:Bara för att checka av.Det är inte helljus som är till höger ljusbild?Funkar alla fyra när du slår på helljuset?
Det finns väl 2 justerskruvar,där den ena som du har justerbar inifrån och en som justerar i sidled.Den stången kan ha släppt i reflektorn.
Heljuset fungerar på båda sidorna och var avslaget på bilden. Var sitter den inre justerskruven och hur kommer jag åt den?

Tack för hjälpen.
Nu vet jag bara på 850,men tror inte de ändrat på v70-98.Om du tittar ytterst på kåpan så sitter det en ribbad plastskruv som skall justera sidvinkeln.
Med den så kan justera reflektorn till hö eller vä.Känn på den om den går att röra lätt eller tungt.Där du har din motor som rör upp och ner,är det annars en likadan ratt som den där ute.Ha halvlyset på så du ser om det ändrar sig.Du kan ju kolla hur många varv du snurrar,ifall det inte det här felet och du skall hitta tillbaka.
av Gatak
Taxen47 skrev:Nu vet jag bara på 850,men tror inte de ändrat på v70-98.Om du tittar ytterst på kåpan så sitter det en ribbad plastskruv som skall justera sidvinkeln.
Med den så kan justera reflektorn till hö eller vä.Känn på den om den går att röra lätt eller tungt.Där du har din motor som rör upp och ner,är det annars en likadan ratt som den där ute.Ha halvlyset på så du ser om det ändrar sig.Du kan ju kolla hur många varv du snurrar,ifall det inte det här felet och du skall hitta tillbaka.
Det stämmer. Jag kunde justera och fick liten förbättring. Bilen gick igenom besiktningen idag :D Tack!
av Gatak
Lyktorna är som ni redan sagt, inne på sista versen. Suddig ljusbild och inte helt korrekt halvljus (trots att den gick igenom besiktning).

Jag funderar på att byta till bättre lyktor. Dels för att få bättre halvljus, och dels för att få bättre helljus. Speciellt helljuset upplever jag sprider aldeles för mycket istället för att lysa rakt fram - tycker inte att jag ser speciellt långt jämfört med en annan bil som jag haft (också halogen). I helljuset har jag tom testat 100W halogen, men det hjälpte inte så mycket.

Kan ni rekommendera en lykta med bättre fokus för både hel- och halvljus?

Jag såg dessa på vparts.se som verkar bra med lins som fokuserar halvljuset:
Svarta: [/b]http://www.vparts.se/se/v70/volvo-v70- ... varta.html
Bild

Kromade: http://www.vparts.se/se/v70/volvo-v70-1 ... omade.html
Bild

Det finns många varianter på http://www.vparts.se/se/v70/volvo-v70-1 ... tglas.html

Det är en vit V70 -98 som jag kör. Helst vill jag inte spendera supermycket pengar :o
Har du övervägt xenon? Jag har mycket goda erfarenheter av det i just din årsmodell.

Jag hade en 55-watts xenonkonverteringssats i helljuset på min V70 -98 med slitna originalstrålkastare. Det lyste så bra så jag höll på att bli religiös första gången jag åkte ut på landsvägen och slog på. :lol: Jag hade haft tankar på extraljus förut men dom åkte ut direkt då jag fick se hur bra det lyste.

Jag använde bilens befintliga kablage och hade aldrig några problem med det.

Hur långt har din bil gått förresten? Om strålkastarna är riktigt slitna och trötta så är det ju där felet sitter, inte i att Volvos originalprodukt skulle vara dålig och behöva ersättas. Strålkastare är en slitdel som man bör byta en gång eller två under en normal bils livstid. Särskilt en större bil typ V70 som ju ofta rullar långt.
Projektorer brukar ha trevligt och bra halvljus, det är sant. Men jag vet inte hur det med helljuset ur såna där kinastrålkastare. Nån som har dem på sin bil kanske kan berätta?

De vanliga strålkastarna som din bil har är inte särskilt dåliga till att börja med, inte med halogenmått mätt. Men har bilen gått 350000 så är det inte så konstigt om dom börjar bli trötta. Min hade rullat typ 140-150000 då jag xenonkonverterade med mycket gott resultat. Alldeles tillräckligt lång räckvidd och dessutom bred ljusbild, något som är nog så viktigt när man vill se älgar och annat otyg vid sidan av vägen. Nackdelen var förstås uppstarttiden, det tog några sekunder att få full fart på helljuset. Men det gäller ju bara kallstart. När man slår till helljuset efter möte får man fullt tryck direkt. :)

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]