Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle tippa på locket på expansionskärlet gjort sitt.
Har haft liknande på min och det fanns ett litet knappt märkbart väsande under huven när man stängde av varm motor som gjorde att jag till sist förstod att det handlade om locket.
Dock försvann här nån dl glykolvatten nån gång då och då.
svda skrev:Tror jag vet lite mer om vad som händer nu. Jag tror att en del av gasen som finns i toppen av expansionskärlet förflyttar till toppen av kylaren. Frågan är varför. Kan det vara locket kanske.
Det låter intressant! Jag kanske har ett liknande problem? Har du provat att skruva bort locket efter den blivit kall?
Bytte lock med grabbens 740-88. Återkommer med resultatet.
Nytt piratlock på Mekonomen 320 kr !. Exakt samma lock via Tyskland ca 100 kr. Äntligen något Skruvat faktiskt har rimligt pris på, 120 kr.

@andreasw Det händer inte så mycket i detta läge tror jag, men jag har mekat så mycket mycket med locket att jag inte har koll på vad som hände om jag låter den svalna helt med locket på och sedan ta bort det.
svda skrev:Bytte lock med grabbens 740-88. Återkommer med resultatet.
Nytt piratlock på Mekonomen 320 kr !. Exakt samma lock via Tyskland ca 100 kr. Äntligen något Skruvat faktiskt har rimligt pris på, 120 kr.

@andreasw Det händer inte så mycket i detta läge tror jag, men jag har mekat så mycket mycket med locket att jag inte har koll på vad som hände om jag låter den svalna helt med locket på och sedan ta bort det.
och det är samma lock på en 740? ventilen som ska släppa på trycket kan skilja mellan olika modeller
köp ett lock på volvo till den bil du hålls med kan knappast vara dyrare än mekonomen kan man misstänka.
köpte ett lock te servoburken på volvo 113 kr.

hasse
gubbstrutt skrev:
svda skrev:Bytte lock med grabbens 740-88. Återkommer med resultatet.

och det är samma lock på en 740? ventilen som ska släppa på trycket kan skilja mellan olika modeller
köp ett lock på volvo till den bil du hålls med kan knappast vara dyrare än mekonomen kan man misstänka.
köpte ett lock te servoburken på volvo 113 kr.

hasse

Grått lock=150kpa
Grönt lock=150kpa
Svart lock=75kpa

Om jag inte minns helt galet...
Svart runt lock bytets till kantigt grått. Båda locken är Volvo original och märkta 150 kPa.

Körde en sväng igår med övervakning av motortemp via Torque. Tempen lade sig stabilt på 83 C, vilket jag tycker är lite lite.
Jag tror att termostaten skall börja öppna vid 88-90 C, men jag förstår inte hur detta skall kunna svara för den varierande nivån.
Vilken temp skall jag förvänta mig?

@andreasw Lossade locket i morse. Hände inget. Verkar alltså ha varit i det närmaste atmosfärstryck i systemet efter det att det svalnat.
Nu vet jag inte hur expansionskärlet är kopplat till kylaren (en enkel röranslutning eller nån form av överströmningsventil?), men nivån i expansionskärlet är ju inte en absolut indikator på hela systemets vattenmängd. Det kan ju vara nån varierande luftkudde i systemet, beroende på nån minimal läcka. Det är inte okänt att gummislangar kan få sprickor (små), som verkar som backventiler. Då kan luft sugas in när motorn svalnar, men inget trycks ut när motorn värms upp, utan det går upp i expansionskärlet. Lite långsökt, kanske, men inte otänkbart. Om du inte har avgaser i kylvätskan måste det rimligen vara luft och nånstans måste den då komma in i systemet.
Nu är termostaten bytt till en likadan 90 C Wahler som satt där original. Byte också så mycket det gick av kylvätskan till 50 % Peak enligt Petsons tidigare råd.. Nu ligger motortemperaturen ganska stabilt på 89 C enstaka gånger 90 C och lika ofta 87. Tycker detta är rimligt med en 90 C termostat. Får se om kylvätskenivån stabiliserar sig efter detta.

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]