Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

och -50 varm viskositet borde räcka kan man tycka kör på fultema olja jag med.
hoppas du får ordning på det där utan att det kostar kallingarna o skjortan.
skulle va kul om du återkommer med lösningen senare.

Med vänlig hälsning hasse.
av roh66
Hej!
Lär nog inte göra nått större ingrepp. Återkommer givetvis om jag hittar nått som inte härrör dem inre
delarna av motorn.
Bilen är ju inte ny men rullar fint. Har inte tid med större renoveringar. Det är synd eftersom jag är i mot slit och släng
mentaliteten.
Har lite funderingar ang. luftpumpen till förvärmningen har sett att det är lite olja runt den. (svettig)
Kanske är det övertryck i vevhuset endå?
Annars har jag min gamla trotjänare 740 GLT 16V (B234F) AUT.(AW72L). som mer än gärna ställer upp om det behövs.
Den har över 40000 mil på nacken men den gör sitt jobb med bravur. :wink:

Fortsatt trevlig semester!!

Mvh.R.
av roh66
gubbstrutt skrev:och -50 varm viskositet borde räcka kan man tycka kör på fultema olja jag med.
hoppas du får ordning på det där utan att det kostar kallingarna o skjortan.
skulle va kul om du återkommer med lösningen senare.

Med vänlig hälsning hasse.
Ja då var vevhusventilationen bytt. Hela jobbet gick utmärkt tack vare forumet här.
Hittade ett fel. Det nedre hålet i motorblocket var i princip nästan helt tätt.(bild)
För den som undrar så kan jag säga att "klumpen" i hålet var absolut stenhård.
Aven felkoder som p0422 och p0132 (trorjag) har inte synts till sen bytet. Felkoderna kan
ha berott på tjuvluft i insugspackninen. Men den gammla såg fin ut...ja ja vem vet.
Koderna kanske genererades pga. just dålig vevhusvent. för mycket olja i avgaserna som i sin tur
påverkat lamdasonden?? En annan grej var vinkel fästet i svart plast som "hakas" i just innan spjällhuset.
Den kopplingen tyckte jag kändes glapp och skulle mycket väl orsaka tjuvluft mellan luftfilter
och gasspjället. Det sitter en o-ring där som var slut. Fixade dit en egentillverkad från ett termostathus.(klippa klistra)
Det blev riktigt bra faktiskt.
Det blev mycket nu men det kanske hjälper nån annan.
Jag vet inte om blåröken är borta får se till sommaren när husvagnen ska dras.
Mvh.R.
20141004_130504.jpg
20141004_130504.jpg (1.81 MiB) Visad 336 gånger
Ps. Kostnad under lusentappen! :wink:

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]