Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Den första betäckningen(ex. 5W) påvisar hur lätt/trögflytande oljan är vid kall temperatur(ju lägre desto mer lättflyten är den).
Lägre viscositet är rätt bra i sverige under vinter halvåret iaf, då t ex 10W är som sirap vid kallstarter :roll:

Den andra betäckningen (ex. 40) påvisar hur lätt/trögflytande oljan är varm. 40 brukar vara lagom för våra gamla motorer. Har man en motor som går riktigt varmt kan det nog vara bra att gå upp till t ex 50. Har man en kall motor, t ex modern lågfriktion, är 30 mer lämpligt.

okej vet inte varför mekonomen då rek mig 0w-40 eller 5w-40 för att få tjockare olja måste använda tex 10 eller 15w-40 eller har jag förstått det fel igen.
*pettson* skrev:Den har gått 33000 det finns inga genvägar, helt osliten är den inte. Topplockets små kanaler till oljan som går upp till tryckarna börjar bli igensatta. Silen lär inte sett nån rengöring och tryckarna är slitna i sej. Vill du göra sakerna en tjänst så tar du ner tråget och rengör pickupen. Tystnar inte tryckarna direkt så blir det till att lyfta på övre kamkåpan och rensa den samt byta ut tryckarna samtidigt.
Det finns inga magiska tvättmedel som går in i tryckarna eller kanalerna till demsamma som kan utföra underverk och tvätta bort alla avlagringar. Däremot kan tvättmedel vid så många mil ställa till med ett lagerhaveri. Var försiktig.

så jag ska skita i mirakelmedel? borde inte återförsäljarna varna om man använder dem på gamla bilar och dem kan sabotera ännu mer?

jag har precis besiktat bilen och vill bara ha bilen kvar i 1 år vill inte lägga mer pengar än vad jag redan gjort har kostat mig 25 tusen med alla byten + inköp
sajjkos skrev:
Lucif3r skrev:Den första betäckningen(ex. 5W) påvisar hur lätt/trögflytande oljan är vid kall temperatur(ju lägre desto mer lättflyten är den).
Lägre viscositet är rätt bra i sverige under vinter halvåret iaf, då t ex 10W är som sirap vid kallstarter :roll:

Den andra betäckningen (ex. 40) påvisar hur lätt/trögflytande oljan är varm. 40 brukar vara lagom för våra gamla motorer. Har man en motor som går riktigt varmt kan det nog vara bra att gå upp till t ex 50. Har man en kall motor, t ex modern lågfriktion, är 30 mer lämpligt.

okej vet inte varför mekonomen då rek mig 0w-40 eller 5w-40 för att få tjockare olja måste använda tex 10 eller 15w-40 eller har jag förstått det fel igen.
Den sista siffran är (som nämnts) tjockleken vid drifttemperatur, den första (ex 5W) är vid (vinter)kall olja. Är det fråga om XW-40 -oljor bör de alla ha jämförbar viskositet vid drifttemperatur. 0W verkar lyxigt, 10W-40 kan nog vara bra.
Varför varna dej? Försäljning ger lön.
Allt du häller i är på egen risk. Inte ens produkttillverkaren lär ta på sej ansvaret oavsett om bilen gått 1500 mil eller 153000 mil.
Smuts löser upp sej. Smuts flyttar sej och ingen kan garantera var den hamnar. Eller hur mycket det är som flyttas.
Det enda man lovar är att det tvättar. Det gör det också. Bara inte som det behövs i det här fallet.
Problemet från början är att oljan står stilla vid varje tryckare. Det står inte mindre stilla för att du häller i tvättmedel.

Mekanik har en tendens att sortera ut sej själv efter hur den mår. Inte efter hur mycket pengar du vill investera. Eller hur lång tid du vill ha kvar bilen.
För mej måste du inget göra. För mej får du köra som det är.
rid54 skrev:
sajjkos skrev:

Den sista siffran är (som nämnts) tjockleken vid drifttemperatur, den första (ex 5W) är vid (vinter)kall olja. Är det fråga om XW-40 -oljor bör de alla ha jämförbar viskositet vid drifttemperatur. 0W verkar lyxigt, 10W-40 kan nog vara bra.

okej tack för ditt svar.. Vad skulle du rek 5W–50 eller 10W–60 tänker om det är för tjockolja kan inte det istället göra problemet värre?
En fråga till någon expert :D

Jag har tagit in ca 20 bilar till bilverkstäder där dem bytt motorolja och filter

dem gör på följande sätt

1.Tappa oljan
2. ta bort filtret
3. in med skruven
4. ny olja

sen kör du iväg 10 minuter senare är oljan halvsvart.

Va för några dagar sen i Okq8 lyfte min bil såg en gubbe bredvid mig som bytte sin olja

Han gjorde såhär

1.Tappa oljan
2.Tog bort filtret
3. Startade bilen ca 10 sekunder utan olja och jag kan garantera att det kom ut ca halv till 1 liter extra olja
4. satte på skruven och filtret
5. in med ny olja

så jag frågade honom att jag aldrig sätt någon göra det tidigare på nån av mina 20 bilar han sa att bilverkstäder är lallare.

Är det bra att göra så finns även vissa som sköljer motorn med Diesel flera gånger utan olja eller med lite olja är det inte farligt?

tex mekonomen säljer motorrengöring som innehåller bara bensin och diesel
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa281952sv
Men herregud..
Produkten går att använda på bensin eller diesel motorer. PRODUKTEN INNEHÅLLER INTE BENSIN OCH DIESEL.
Du gör exakt som du vill..
Din motor innehåller alltid 0.5 till 1 liter olja. Även om du tappar ur allt och gör nåt så idiotiskt som att starta den utan olja så finns det mer kvar i motorn. Farbrorn hade stake han, men han kanske inte gillade sin bil... 10 sekunder utan olja brukar kosta lagerrepor. När du fyllt ditt oljefilter och motorn tar det upp till en minut innan du har olja och tryck överallt. Fast du inte tror det så är det ett kritiskt ögonblick för motorn.. Farbrorn hade ännu längre tid eftersom han tvingade sin oljepump att suga luft i tron att han gjorde motorn en tjänst.

Är det så kritiskt för dej att skölja motorn så köper du dubbla mängden olja och startar upp bilen på nya oljan o låter den gå några minuter. Sen byter du igen.
Vinsten för motorn blir noll och intet. Men samvetsmässigt kanske det är en hit.
Du blandar vad du vill i din olja. Men diesel och annat förstör oljans smörjförmåga. En gång i tiden innan pappersfiltrens intåg sköljde man ur motorerna med häxbrygder baserade på.extra fet fotogen för att skölja bort det returfiltret inte tog . Oljebytesintervallen var runt 250-500mil.
Varken material eller lagertoleranser osv har ett dyft med dagens motorer att göra.
Tjena igen en liten uppdatering.

Tappade av gamla oljan och hällde in 6 liter rengöringsolja och lät bilen stå på tomgång ca 10 min sedan tappade jag av rengöringsoljan och bytte oljefilter och till 5w-40 helsyntetiskt olja och jag lovar har nog aldrig upplevt oljan så ren flera dagar senare helt genomskinlig.

Hällde i från autoexperten mot tickande ljud köpte 2st olika ena som man hällde i bensintanken och den andra i oljan och körde slut på en tank utan resultat så mirakelmedel fungerar nog inte som min morbror säger.

Njae, sirap skulle jag knappast påstå att en 10w- är i lite minusgrader. Gjorde lite enkla test, och det är väl först vid -15 eller -20 som en 15w- olja blir som sirap i mitt tycket. En 10w- klarar sig rätt bra. Har startat massa bilar i kyla med 15w utan problem. Har nu Biltemas Semisyntet 10w-40 (den gröna dunken) i v70´n (2.5 10v -97) för Pettsson tyckte ju att 15w- är för tjockt. Har också Biltemas oljefilter. Hade också en del knackande i min, men verkar ha minskat mycket. Vet ej vad förra ägaren hade för viskositet, men enligt servicekvittona har 5w-40 använts flera gånger. Satt iaf exakt samma ljusblåa Biltema oljefilter på. Kanske gillar inte dessa motorer 5w- eller så kanske oljan inte bytts på länge. Ska ge STP ett försök, även om många tycker det bara är "strunt" och se om tickandet minskar ytterligare.
Extra ljus

Har monterat LED-ramp på mina 4 senaste Volv[…]

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]