Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Lucif3r skrev:Ett enkelt sätt är ju att be någon annan köra och slå ner arslet på passagerarsätet. Då bör du höra rätt tydligt om det kommer "från vänster"(dvs mitten, eftersom ljudet kommer "från höger" när du kör) eller typ rakt framifrån.

Den metoden brukar jag köra med när något inte låter som det ska, mycket lättare att ringa in området med 2 referenspunkter än bara en :)
den metoden ska testas :-)-) . varje gång jag hör klickljudet känns det som om bilens fart bromsas något litet och sen släpper hela tiden vid jämn fart.
klickandet i bilen verkar komma med tätare intervall än om jag står utanför och lyssnar på ac pumpens klickande när motorn går på tomgång.
det här hör o känner jag bara när klimaten är på.
Med vänlig hälsning gubbstrutt
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av taxi
Du har säkert lite för lite kylmedium i systemet, åk till en AC-gubbe för kontroll.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
taxi skrev:Du har säkert lite för lite kylmedium i systemet, åk till en AC-gubbe för kontroll.
kom ner till +7.6i luftinblås när det var över +20 ute tog 10min vet ej om det är för lång tid o fördålig kyla?.
det är ju lite konstiga klickljud och att bilen bromsas ngt när det klickar i bilen (se ovan) jag vill ha lite koll på först. det med kylmedium har helt klart slagit mig med.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
av xxargs
Håller det 7 grader i utblåsluften så är det ganska normalt, dock, nu är det fortfarande ganska kallt ute, det är först när det är varmt ute > 25 grader C som eventuell gasbrist börja visa sig ordentligt.

Är ditt system en orifice-system som många volvo och ford har så har du ett stort 'torkfilter' på lågtrycksidan med grova rör in och ut som är svala till kalla medans kompressorn arbetar om allt fungerar som tänkt.

Känn i botten/undersidan på denna torkfilter om denna blir kall, vilket den normalt skall bli vid drift. Den typen av anläggning har också lågtryckpressostat som stänger av kompressorn när trycket blir för lågt, vilket kan ske när värmebelastningen är låg (lite pådrag och/eller ganska kall utomhusluft), men också om det börja bli stor brist av köldmedie. Med andra ord blir inte torkfiltret kall på botten och kompressorn stannar ganska ofta vid över 20 grader omgivning så är det stor sannolikhet köldmediebrist

När motorn går på tomgång så fins det reglering som håller motorvaravet ungefär lika när kompressorn slår på och av, medan rullar man vid högre gaspådrag så är den mekanismen satt ur spel mer eller mindre och du känner i bilen när kompressorn startar (och också kondensorfläkten starta då det gör att generatorn går tyngre) vilket tillsamman kan förbruka ca 2-3 hästkrafter var gång det griper in (vid varmt väder kan det överträffa 5 hästkrafter)...

ryckigheten vid kompressorpåslag blir mer markerad när magnetkopplingen har stort spel (0.75 - 1 mm) då när det smäller ihop så greppar halvorna hårdare första ms och våldar upp kompressorn i full hastighet på nästan ingen tid alls. Är spelet kring 0.3-0.5 mm så slår det inte ihop så hårt och halvorna kan slira sinsemellan lite innan kompressorn går upp i full varvtal och det blir mjukare inkoppling som inte märks lika mycket.

det fins många trådar angående omschimsning av magnetkopplingen - det är bara att leta med sökmotorn.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
xxargs skrev:Håller det 7 grader i utblåsluften så är det ganska normalt, dock, nu är det fortfarande ganska kallt ute, det är först när det är varmt ute > 25 grader C som eventuell gasbrist börja visa sig ordentligt.

Är ditt system en orifice-system som många volvo och ford har så har du ett stort 'torkfilter' på lågtrycksidan med grova rör in och ut som är svala till kalla medans kompressorn arbetar om allt fungerar som tänkt.

Känn i botten/undersidan på denna torkfilter om denna blir kall, vilket den normalt skall bli vid drift. Den typen av anläggning har också lågtryckpressostat som stänger av kompressorn när trycket blir för lågt, vilket kan ske när värmebelastningen är låg (lite pådrag och/eller ganska kall utomhusluft), men också om det börja bli stor brist av köldmedie. Med andra ord blir inte torkfiltret kall på botten och kompressorn stannar ganska ofta vid över 20 grader omgivning så är det stor sannolikhet köldmediebrist

När motorn går på tomgång så fins det reglering som håller motorvaravet ungefär lika när kompressorn slår på och av, medan rullar man vid högre gaspådrag så är den mekanismen satt ur spel mer eller mindre och du känner i bilen när kompressorn startar (och också kondensorfläkten starta då det gör att generatorn går tyngre) vilket tillsamman kan förbruka ca 2-3 hästkrafter var gång det griper in (vid varmt väder kan det överträffa 5 hästkrafter)...

ryckigheten vid kompressorpåslag blir mer markerad när magnetkopplingen har stort spel (0.75 - 1 mm) då när det smäller ihop så greppar halvorna hårdare första ms och våldar upp kompressorn i full hastighet på nästan ingen tid alls. Är spelet kring 0.3-0.5 mm så slår det inte ihop så hårt och halvorna kan slira sinsemellan lite innan kompressorn går upp i full varvtal och det blir mjukare inkoppling som inte märks lika mycket.

det fins många trådar angående omschimsning av magnetkopplingen - det är bara att leta med sökmotorn.
ok tackar det här förklarar troligen varför bilen bromsar ngt o släpper hela tiden. ska kolla om jag hittar torkfilter o känna på det.
det jag hör klicka i bilen (under armstödet fram) varje gång den bromsar släpper är det tomgångs regleringen som klickar hörs både på tomgång o vid alla andra farter??.
skulle nog troligen kunnat fått ner tempen till +7 i hålet är tio min normal tid för att kyla ned??.
har nästan bara mekat med volvo upp till 82årsmodell o gamla HD hojjar det här är som raketforskning för mig.
sök motorn har jag inte fått nån fart på men googla kan jag :)

Senast redigerad av 6 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Lucif3r skrev:Ett enkelt sätt är ju att be någon annan köra och slå ner arslet på passagerarsätet. Då bör du höra rätt tydligt om det kommer "från vänster"(dvs mitten, eftersom ljudet kommer "från höger" när du kör) eller typ rakt framifrån.

Den metoden brukar jag köra med när något inte låter som det ska, mycket lättare att ringa in området med 2 referenspunkter än bara en :)
har låtit grannen köra en stund o jag bredvid det blir samma tycker att klickljudet kommer under armstödet fortfarande
och man känner att bilen bromsas ngt och släpper hela tiden i takt med klickljudet gäller både vid körning o tomgång.
tackar för tipset Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
?:-/
Ptja, då återstår väl bara att riva ur mittkonsolen och kika, kanske ut och köra igen utan konsolen för att lyssna "närmare plåten", då kan du avgöra om det är inne- eller utanför bilen ljudet kommer ifrån. Väldigt märkligt iaf :)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Lucif3r skrev:?:-/
Ptja, då återstår väl bara att riva ur mittkonsolen och kika, kanske ut och köra igen utan konsolen för att lyssna "närmare plåten", då kan du avgöra om det är inne- eller utanför bilen ljudet kommer ifrån. Väldigt märkligt iaf :)

håller med märkligt det var enklare förr.
skulle det inte vart för att jag känner att bilen sackar o släpper när det klickar under armstödet skulle jag nog
misstänkt tex el sätet men det är avstängt sen skulle det väl inte finnas nått där under som kan låta.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
av *pettson*
Kan ju inte vara svårare än att ställa bilen på tomgång och en har öppen huv o kikar på kompressorn samtidigt som en lyssnar efter klicket.
Hursomhelst så ska bilen tappa effekt när kompressorn går i. Kompressorn stjäl upp till15hk när den jobbar.
Kompressorerna som används är inga under av ingenjörskonst tyvärr.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
*pettson* skrev:Kan ju inte vara svårare än att ställa bilen på tomgång och en har öppen huv o kikar på kompressorn samtidigt som en lyssnar efter klicket.
Hursomhelst så ska bilen tappa effekt när kompressorn går i. Kompressorn stjäl upp till15hk när den jobbar.
Kompressorerna som används är inga under av ingenjörskonst tyvärr.
metoden ska testas det blir grannen igen han får sitta i bilen o lyssna.
15 hk :-O) det var som flåen.
kompresson tar en massa kraft då lär det väl inte va så
konstigt bilen små juckar lite hela tiden känns störigt.
tackar för tipset pettson.

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]