Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
BjarneJ skrev:
Nexus skrev:lycka till få en fastsvetsad löstagbar krok godkänd på besiktningen.!
Det ska såklart vara ordentligt gjort och då ska det fungera som en vanlig fast dragkrok.
Fungerar inte så enkelt. Krävs intyg från tillverkaren att hållfastheten är som den ska och de lär ju knappast komma ut kolla och svetsfogarna är godkända......
Det låter inte som det är helt korrekt. Ring Svensk Bilprovning och fråga. Jag är helt övertygat om du har blivit felinformerat. Antingen hade jag tur när jag för ett tag sen besiktigade en AWD utan kardan eller då skulle den inte ha blivit godkänt.
Jag ringde besiktnningen innan och ställde frågan och fick som svar att det inte var deras bekymmer om jag valde att nöja mig med framhjulsdrift om bara övriga delar var godkända.
Låter kostsamt med intyg reg,bes med tillhörande kostnader osv.
BjarneJ skrev:Kardanen sitter i viskon. Jag har fått för mig att det ska gå att besiktiga utan kardanen då den fungerar som en vanlig framhjulsdriven bil i så fall. Har SBP krävt att kardanen ska sitta på...? och har du fått anmärkning påå att den saknas?

Bilen är reggad som 4-hjulsdriven, och då ska den vara 4-hjulsdriven. Ändrar man så den bara är 2-hjulsdrivning måste man således regga om bilen med det - vilket inte går då bilen är på tok för ny.

SBP har ingen metod att testa om AWD'n fungerar, och kan således inte slå ned på en "trasig" drivning. Men om fysiskt saknas en del som t ex kardanen så förstår ju vem som helst att AWDn ej fungerar = bilen är 2WD = måste reggas om.

Att svetsa fast ett löstagbart drag... lycka till att få det godkänt. Ska det vara på det sättet så köp för fasen en fast dragkrok och regga med den så blir det ordentligt gjort. En dragkrok är inte så jäkla dyr.
av ampe79
Okej tack. Då ska jag ringa till SBP imorgon men en annan station och prata med dom. Det hade ju underlättat väldigt mycket om det gick att få igenom den utan alla intyg m,m.

Är det svårt att byta Fjädersätena? Min dämpare fram på förarsidan sitter helt lös uppe mot motorutrymmet, den på andra sidan knakar som tusan men det fick jag ingen anmärkning för på protokollet.
Användarvisningsbild
av Nexus
nej de är inte så svåra byta. Ta ner fjäderbenet. 2 bultar nertill och 3 under huven. sen dit med en fjäderpress och skruva isär. Byt FJÄDERBENSLAGRING + FJÄDERSÄTE när du ändå har sakerna isär
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?