Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Lucif3r skrev:Går en wire från spaken till en "T-koppling" vid bakaxeln, som sedan benar sig i 2 wirar, en till varje hjul (väldigt väldigt enkelt förklarat).
Tänker du inte på stel bakaxlad bil nu? På min V70 går det 2 vajrar från spaken ivf, tror det är samma konstruktion på 850...
Kena skrev:
Lucif3r skrev:Går en wire från spaken till en "T-koppling" vid bakaxeln, som sedan benar sig i 2 wirar, en till varje hjul (väldigt väldigt enkelt förklarat).
Tänker du inte på stel bakaxlad bil nu? På min V70 går det 2 vajrar från spaken ivf, tror det är samma konstruktion på 850...

:oops: Det gjorde jag nog...
Hur gör jag för att kontrollera om vajern låser handbromsen?

För att summera:
-Justerade på justerhjulet precis så att skivan låser sig/det går inte att dra runt den
-Sen justerar ner hjulet ett steg så att skivan rullar fritt
-Handbromsen låser inte hjulet när jag sen provar
-Provar att spänna handbromsen, men den tar fortfarande inte hur mycket jag än spänner.

Kanske är bäst att plocka ner bromsarna och kolla under skivan. Har ju som sagt problem med ABS:en på det hjulet också, kanske är något gemensamt. Har en Haynesbok till förfogande, så det borde väl inte vara några större problem.
Går det att sätta ihop bromsarna igen med samma delar, eller är det någon del man måste köpa ny? Haynes skrev att man ska köpa någon ny slags fjäder varje gång man tar av och på bromsarna.
av Kena
Det går bra att lossa skivan och söka fel utan att behöva byta något, jo förresten, byt skruvarna som håller oket när du har loss det om du inte ska ta isär det senare. Byter man sedan backar så köper man till ett monteringskit. När du kollar vajrarna så kan du släppa spakspänningen först så du kan dra ut så mycket vajer som möjligt ute vid navet. Sedan är det väl en liten fördel om någon kollar ute vid vajeränden om den rör sej ok när du drar försiktigt i spaken. Byt vajrar om de kärvar de minsta.
Sedan en viktig sak om du byter vajrar. Det ska sitta 2 st klammer som ska hålla vajern, rätt klammer och nit finns på Volvo. Sätter du inte dit dem så böjer sej vajern på fel ställe och håller tydligen inte så länge.
Om du ska byta vajer ska du byta på båda sidorna. Anledningen är att vajerna blir längre med tiden och de måste ha exakt samma längd för systemet ska fungera. Ett tips är att binda en bit ståltråd i den gamla vajern innan du drar ut den helt. Det underlätter när den nya vajern ska dras in i bilen.
av *pettson*
Största problemet, om jag nu håller mej till vad jag läst är fortfarande att proceduren inte utförs rätt..
Jag ställde frågan och TS tyckte sej ha gjort rätt. Men när jag läser bland dom sista inläggen så är det där, svart på vitt att proceduren INTE gjorts rätt.

för 1000gången.. Den här gången på mycket lätt svenska.

Släpp på spakjusteringen inne i bilen..
Släpp på backjusteringen...
HAKA AV SKIVORNA..
KONTROLLERA SÅ ATT SAX EXPANDRARNA STÅR I BOTTEN OCH ATT BACKARNA ÄR MOT STOPPEN. OM INTE, ÅTGÄRDA DET FÖRST!
Struntar man i det kan man likagärna bara skita i resten också eftersom resultatet blir exakt detsamma, nämligen en ickefungerande broms.

NÄR man vet att backarna är mot stoppen så lägger man dit skivorna. Man låser med fördel skivorna med minst tre bult, sätt dit dom som en triangen. Borde inte behöva sägas men nu är det sagt, använd distanser.

Justera ut backarna så det låser. Backa något hack så att bromsarna ligger på lite lite. Gör så på BÄGGE hjulen.

NU som först..
Justera spakhöjden till att låsa på mellan 5-8 hack. INTE MINDRE än 5 hack. Spaken är utväxlad så lyfts den för lite så går det desto tyngre.

Kan alla försöka hålla detta så blir det fler fungerande handbromsar?
av Naikon
Tjena igen. Tack för svaren.

Håller på att ta av bromsarna för att kolla under, men har fastnat på bromsskivan.
Den sitter helt löst men går inte att få av. Den sitter liksom fast men är lös. Går att vicka och vrida men den lossnar ändå inte. Sitter ingen skruv kvar som håller fast den.
Funderar på om det är bromsbackarna som fastnat i den och inte vill lossna? Har provat att banka med hammare och slägga men den släpper inte.

Någon?
av *pettson*
Innan du nu försökt bända och slå loss skivorna så har du givetvis justerat IN backarna i botten om så krävs. Eller hur?
Isåfall är det lite magiskt vad som kan hålla kvar skivorna utan att ens räcka ut dit?
av Naikon
*pettson* skrev:Innan du nu försökt bända och slå loss skivorna så har du givetvis justerat IN backarna i botten om så krävs. Eller hur?
Isåfall är det lite magiskt vad som kan hålla kvar skivorna utan att ens räcka ut dit?
Ja, jag har justerat ner backarna så långt det går. Ändå släpper inte skivan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]