rid54 skrev:Du har förljande koder som kan vara intressanta för den motorformade optiska varningssignalen (CE-lampan...):
1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång
>>> Blir motorn varm öht? Termostaten OK?
Ja det blir den. Mätaren går upp till horisonten + lite till.
A3: ABS och antispinn system (TRACS)
1-4-2 Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning
>>> Nåt lurt med själva bromsljusKONTAKTEN. Vet du att bromsljusen lyser och att de följer pedalen OK?
Ja det gör dom. Dessutom är det ingen lampa som säger något. Säkert fukt.
A6: Tändsystem
1-2-3 Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig
>>> Motortempgivare är avgörande viktigt att den funkar.
Jadu. Jag kör med bilen dagligen och temperaturen i bilen är OK.
A2: Bränslesystem
1-2-3 Motortempgivarsignal saknas eller är felaktig
>>> Se föreg.
Se föreg.
Oavsett vad lampan ska kallas så har du felkoder på komponeneter som påverkar motorns arbetssätt och som kan lösa ut "Check Engine-lampan", eftersom avgaskontrollen inte kan arbeta korrekt.
Vad tycker du jag ska börja med?
Termostatgivaren sitter på termostathuset och den är enkelt att byta.
Men däremot motortempgivaren ch varvtalsgivaren sitter vet jag inte. Är dessa lätt att komma åt?
P.S Jag tycker bilen ryker lite mycket också vid kall start. Mycket vit rök. Jag har kollat om det är högt tryck i expansionskärlet och det är det inte. Den bubblar inte heller där i. Efter bilen har blivit varm så är det inte så mycket rök.