Kort uppdatering, fast inga större framsteg.
Två nya freeze frames tillagda i statistiken.
Ett förtydligande kring detta, varken miljölampan lyser eller OBD visar några felkoder när jag plockar dessa freeze frames. Det är bara styrsystemet som satt en misstänkt intern felkod och som ännu inte är bekräftad (det är först då den är bekräftad som miljölampan lyser). Men jag vet ju att den kommer att bli bekräftad inom kort, så genom att läsa av och radera innan miljölampan tänts så hinner jag samla ihop fler freeze frames och få en bättre statistisk säkerhet.
I helgen bytte jag även slangen som går mellan EVAP-ventilen och insuget.
Såg att den var riktigt murken och den var lite extra intressant då den går in i insuget vid femmans cylinder

Naturligtvis provade jag även att EVAP-ventilen var fullt fungerande (inga läckor, reagerade korrekt på elektrisk stimulans, signalintegriteten OK - den är för övrigt en ground side switch).
Fast dagen efter så dök en freeze frame för misständningen upp igen, så det gjorde ingen skillnad för detta problem iallafall.
Bränsletrycket kontrollerades, mest för skojs skull. Ville mest kolla att trycket var åt helsike för högt (med tanke på att LTFT är ganska mycket negativa).
Provade dock bara att mäta trycket från primeningen (dvs bränslepumpen primar systemet i någon sekund när du vrider till tändläge II), detta på grund av kraftigt läckande bränsletryckmätare (läckte en hel del vid swivel-jointarna) så jag vågade inte göra mer än så.
Iallafall så låg den på ca 3 bar och servicehandboken anger att systemtrycket skall vara 300kPa, så bränsletrycksregulatorn är inte helt ute och cyklar iallafall.
Ska göra lite mer utförligare bränsletrycksmätningar (tomgång, tryckfallstest över 20min, insugsvakuumkorrigering, gasrespons, osv) när jag har lite mindre läckande utrustning. Samt såklart mäta upp spridarna individuellt, det är egentligen det som är det mest intressanta.
Men f-n vad trångt vid Schroeder-ventilen! Hela gasvajermekanismen/vakuumträdet/tomgångsventilen sitter ju ivägen! Måste ju i princip ha en vinklad Schroeder-ventil... Suck...