Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan väldigt lite om Fenix-systemet, men vad jag förstår så är det ett enklare system som inte har den denna typ av misständningsanalys.

Nej, Motronic 4.4 kom på dessa årsmodeller och det var med Motronic 4.4 som OBD-II introducerades. Så där ser jag inga konstigheter, faktiskt tvärtom att det ser helt normalt ut.

Men för säkerhets skull så ska jag prova med annan styrbox (förhoppningsvis hinner jag slänga dit den någon gång i veckan men sen tar det ju några dagar innan alla adapteringar är klara och att felet dyker upp igen). Jag förväntar mig ingen som helst skillnad i beteende, men ska ändåså prova det.

Förutom det så är det inte omöjligt jag kanske får möjlighet att mäta bränsletryck och även göra ett spridarbalanstest också. Även ett läckagetest med rök skulle sitta fint.

Men jag får liksom försöka hitta ett lämpligt tak på engagemanget, jag har andra bilar som behöver uppmärksamhet eftersom vår/sommar närmar sig.
Dessutom så ska jag ju sälja bilen inom en eller två månader. Skulle ju gärna vilja ha detta fixat tills det såklart, men det är liksom inget direkt akut, bilen går hur bra som helst och jag kan inte ens hitta några tecken på problem hur jag än letar (dessutom så går den igenom en bilbesiktning med en lysande motorlampa) - så det finns inga starka incitament på att plöja ned hur mycket pengar som helst för att hitta detta (skulle vilja säga att det mest är min envishet som driver detta just nu).

@Lucifer : Nejdå, bilderna fanns där hela tiden - var nog bara något som hakade upp sig bland någon cacheserver om du inte såg bilderna innan.
Bilden luras, blixten är närmare stift 5 än 4 och ljus avtar ju som ni vet kvadratiskt med avståndet och på så korta avstånd som jag tog detta kort så märks det mer än vad man tror. Jämför med den gråa ytan på batteriet som är mycket ljusare vid stift 5 än vid stift 4. Gjorde samma reflektion själv när jag kom hem och tittade på bilderna, men det är som sagt bara ljuset som luras.
Var i garaget och hade bara en vanlig kompaktkamera med den tråkiga on-camera flashen, hade jag haft min systemkamera med off-camera flash hade det blivit lite bättre :-)
Jo, visst är den misstänkt. Just nu är någon typ vakuumläcka kring 5an eller något relaterat till spridaren till 5an prime suspects. Är det inte något av detta så börjar jag få slut på uppslag för att vara ärlig.

Fast man kan ju fundera på varför 5ans spridare är bytt - min gissning är att den byttes just för att få bort felet med koden om misständning på cylinder 5. Men inte hjälpte.

Men att spekulera leder ingenstans. Som jag nämnde tidigare så kommer jag att göra bränsletryckstester samt spridarbalanstest. Som komplement så kommer jag att byta plats på spridare också. Får se vilket av detta som görs i vilken ordning.
Kort uppdatering, fast inga större framsteg.

Två nya freeze frames tillagda i statistiken.
Ett förtydligande kring detta, varken miljölampan lyser eller OBD visar några felkoder när jag plockar dessa freeze frames. Det är bara styrsystemet som satt en misstänkt intern felkod och som ännu inte är bekräftad (det är först då den är bekräftad som miljölampan lyser). Men jag vet ju att den kommer att bli bekräftad inom kort, så genom att läsa av och radera innan miljölampan tänts så hinner jag samla ihop fler freeze frames och få en bättre statistisk säkerhet.
Bild

I helgen bytte jag även slangen som går mellan EVAP-ventilen och insuget.
Såg att den var riktigt murken och den var lite extra intressant då den går in i insuget vid femmans cylinder :-)
Naturligtvis provade jag även att EVAP-ventilen var fullt fungerande (inga läckor, reagerade korrekt på elektrisk stimulans, signalintegriteten OK - den är för övrigt en ground side switch).
Fast dagen efter så dök en freeze frame för misständningen upp igen, så det gjorde ingen skillnad för detta problem iallafall.

Bränsletrycket kontrollerades, mest för skojs skull. Ville mest kolla att trycket var åt helsike för högt (med tanke på att LTFT är ganska mycket negativa).
Provade dock bara att mäta trycket från primeningen (dvs bränslepumpen primar systemet i någon sekund när du vrider till tändläge II), detta på grund av kraftigt läckande bränsletryckmätare (läckte en hel del vid swivel-jointarna) så jag vågade inte göra mer än så.
Iallafall så låg den på ca 3 bar och servicehandboken anger att systemtrycket skall vara 300kPa, så bränsletrycksregulatorn är inte helt ute och cyklar iallafall.
Ska göra lite mer utförligare bränsletrycksmätningar (tomgång, tryckfallstest över 20min, insugsvakuumkorrigering, gasrespons, osv) när jag har lite mindre läckande utrustning. Samt såklart mäta upp spridarna individuellt, det är egentligen det som är det mest intressanta.

Men f-n vad trångt vid Schroeder-ventilen! Hela gasvajermekanismen/vakuumträdet/tomgångsventilen sitter ju ivägen! Måste ju i princip ha en vinklad Schroeder-ventil... Suck...
Dags för uppdatering, den här gången med en icke-läckande bränsletrycksmätare :-) Fast tyvärr inga genombrott precis.

I helgen gjordes bränsletryckstest och spridarbalanseringstest (samt residualtest för skojs skull).

På tomgång så var bränsletrycket 3.1 bar - inget onormalt där.

Fast när jag lossade på vakuumslangen till vad som ser ut att vara en helt vanlig vakuumstyrd bränsletrycksregulator så ändrades inte trycket. Å andra sidan hittade jag ingen retur så jag får läsa på hur bränslesystemet ser ut på denna motor (är mer van vid system med BTR'en på fuelrailen med sin vakuumslang kopplad för att kompensera att starkt vakuum på tomgång drar ut mer bränsle ur spridarna än vid atmosfäriskt tryck).

Sen var det dags för det mest intressanta testet, spridarbalanstest. Testet utfördes såhär
- bygg upp tryck genom att försöka starta motorn (alla spridare och vevaxelgivaren urkopplade)
- du har nu 41 psi
- koppla in en manual override till spridare och aktivera spridaren med 50 pulser som varar ca 7 ms
- kolla trycket
- repetera för nästa spridare

Alla spridare hade exakt samma beteende och siffror. Alla spridare började som sagt på 41 psi och ca 5 sekunder efter man aktiverat de 50 pulserna så var trycket på 28 psi (och efter 20 sekunder stabiliserades det på 29 psi).

Ingen som helst skillnad mellan spridare #5 och övriga spridare. Hade ju varit roligt om den sprutat in mer bränsle (lägre residualtryck) eller mindre bränsle (högre residualtryck) eller liknande tecken på att den inte arbetade likadant som de övriga.

Detta är ju inget fullständigt test, jag ser ju tex inte sprutbilden. Men jag ser heller inga tecken på att spridaren flödar onormalt mycket annorlunda än de övriga spridarna.

Som avslutning så mätte jag upp residualtrycket, mest för skojs skull. Samma princip som ovan, försök starta motorn och bygg upp grundtryck på 41 psi. Läs sedan av bränsletrycket då och då.
T=T0 => 41 psi
T=T0+10 min => 37 psi
T=T0+30 min => 29 psi
T=T0+40 min => 25 psi
Yepp, 3.1 bar på tomgång. Glömde nämna det, men jag mätte såklart från Schroeder-ventilen på fuelrailen.

Vad menar du med vad det blir för bränsletryck? Eftersom jag mätte från Schroder-ventilen så ser jag samma tryck som spridarna. Så 3.1 bar är bränsletrycket.

Håller på att läsa in mig lite, verkar som att det sitter ett mekaniskt returnless system på denna motor med BTR'en bak i tanken eller i närheten iallafall.
Ok, bekräftat nu mha servicehandboken till Motronic 4.4-systemet vad jag misstänkte - det är ett mekaniskt semi-returnless system.

Pumpen sitter i bränsletanken, bränslefiltret strax utanför. Kort efter bränslefiltret sitter tryckregulatorn (inställd på 300 kPa) och som skickar all överskottsbensin tillbaka till bensintanken. Från denna punkten går det alltså bara ett rör fram till motorutrymmet och trycket är konstant oavsett körförhållanden.
"Strax efter filtret (i flödesriktningen) sitter en trevägsenhet med påmonterad tryckregulator som reglerar bränsletrycket till 300 kPa, oavsett lastfall, genom att skicka returbränsle tillbaka till tanken. Från denna trevägsenhet och fram till ett returlöst bränslefördelningsrör löper sedan endast en bränsleledning".

Nu ska jag bara klura ut vad den silvriga vakuumstyrda mackapären som sitter under fuelrailen egentligen är tänkt att göra :-)

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]