Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Då låter det ju onekligen som att det är nåt fel med sonden lik förbannat =/ har du ohm-mätt den nya över värmaren? Vet inte vad det ska vara för motstånd, men om där är brott så är ju även den nya sonden kass. Du råkade inte tappa den eller något, när du skulle montera den?

Annars: Skruva loss sonden, nolla felkoderna, häng sonden nånstans i motorrummet och vrid på tändningen. Blir den varm? Akta fingrarna! ;)
av jonix_69
Har nu provat och mäta sonden på längden och bredden i alla kominationer som finns. STENDÖTT!!!!

Den har gått med posten från skroten till mig, kan det ha dödat denna med?

/Johan
av Frigge
jonix_69 skrev:Har nu provat och mäta sonden på längden och bredden i alla kominationer som finns. STENDÖTT!!!!

Den har gått med posten från skroten till mig, kan det ha dödat denna med?

/Johan

Eller så var den lika dålig som din egen då den är begagnad.
Köp en NY är mitt råd.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Inte omöjligt att postens hantering kan ha förstört den, om inte skrotkillarna redan gjort det. Dom är ju inte kända för att vara speciellt varsamma med grejerna... ;) Sonderna är väldigt stötkänsliga. Håller med Frigge, skaffa en ny. Finns pirat tror jag, har aldrig testat om dom funkar och skulle nog inte våga göra det heller, men om dom är billiga kan det kanske vara värt ett försök? Isf, hör gärna av dig här med info om hur det går!
Användarvisningsbild
av g00ey
Lambdasonderna är onekligen stötkänsliga men jag undrar om förvärmningnsslingan inne i sonden verkligen är det. Förvärmningen går ju ut på att förkorta uppvärmningstiden så att sonden snabbare uppnår arbetstemperatur.

Om sonden inte börjar uppföra sig normalt efter x antal sekunder i drift kan motorstyrningen inte automatiskt konstatera att det är uppvärmningen det är fel på så det låter som det uteslutande måste vara ett elektriskt problem.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Sant... Slingan är nog inte speciellt stötkänslig, det är väl bara keramet och den övre delen med "referensluft" (eller vad man nu ska kalla det). Men är man tillräckligt vårdslös så kanske man kan paja slingan oxå, och skrotarna är väl inte kända för sitt finlir direkt =/
Användarvisningsbild
av g00ey
En mätning över lambdasondens anslutningsstift (för värmeslingan) med en ohmmeter ger snabbt svaret på om det är fel på värmeslingan. Jag vet dock inte hur mycket men mycket låga (kanske mindre än 2-3 ohm) eller mycket höga ohmtal (säg högre än 100 ohm) är tecken på att felet ligger i sondens slinga eller dess anslutningskontakt eller kabel.
av jonix_69
Ska ev. få hjälp med att koppla upp bilen mot VADIS, hoppas vi kan hitta vad det är.

/Johan
Senast redigerad av 2 jonix_69, redigerad totalt 0 gång.
av jonix_69
g00ey skrev:En mätning över lambdasondens anslutningsstift (för värmeslingan) med en ohmmeter ger snabbt svaret på om det är fel på värmeslingan. Jag vet dock inte hur mycket men mycket låga (kanske mindre än 2-3 ohm) eller mycket höga ohmtal (säg högre än 100 ohm) är tecken på att felet ligger i sondens slinga eller dess anslutningskontakt eller kabel.
Har mätt sonden och det är ingen kontakt eller motstånd hur jag än mäter.

Kan det vara sonden ändå?

/Johan
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Då är det GARANTERAT sonden... Såvida det inte är fel på kablaget mellan kontaktstycket och sonden ;)

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]