Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Du klarar dig med ett motstånd på diodens plats om du sen mäter spänningen över motståndet och räknar pulserna. Du måste ha ett motstånd annars kortsluter du ben 16 mot jord när du ska initiera förloppet.
av harley45
js1 skrev:Du klarar dig med ett motstånd på diodens plats om du sen mäter spänningen över motståndet och räknar pulserna. Du måste ha ett motstånd annars kortsluter du ben 16 mot jord när du ska initiera förloppet.
På "bygganvisningen" du länkade till står det så här: **connect a wire from the + out feed port, number 16 securing the wire into the port with a paperclip, to a 12volt led......ignore the in line resistor in the picture**
Vad jag fattar behöver man inte använda någon resistor?????
Sista textraden på bygganvisningen står det: **This proceedure can also be carried out using a 12v multimeter instead of the LED**
Användarvisningsbild
av js1
Om du har en 12V diod behövs inget förkopplingsmotstånd, det är riktigt. De flesta dioder lyser vid 2-3V ca och då måste man ha ett motstånd som tar hand om resten av spänningen. Du måste ha nån form av last annars pajar du grejor. En voltmeter är ju iofs högohmig. Jag vågar inte svara på om det funkar med att bara koppla den mellan 16 och 3.
Användarvisningsbild
av js1
Jag var nog inte påkopplad när jag skrev innan. Jo det ska nog funka med enbart en multimeter, jag har iofs inte provat. Sätt den på spänningsmätning bara.
av harley45
Det funkade inte med multimetern. Ska testa med en 12v diod i helgen. Kan ju åxå vara nåt fel så man inte får fram ev. felkoder.
Har även mätt på sockeln till styrboxen där jag har kommit fram till att det är ström eller jord där det ska va. Det verkar att vara ok. Pratade lite snabbt med en bilrep. i dag. Om inte lambdalampan lyser när tändningen är på så trodde han att det kunde vara tändningslåset som är kass. Ska leta om jag kan hitta nåt el schema där man kan lista ut på vilka kablar det ska vara ström på. Eller kan det vara nåt skumt bakom intrumentpanelen???
Användarvisningsbild
av darkien
eldelen bakom tändningslåset e iof inget ovanligt fel på äldre bilar oavsett modell
av stoffeoo
Jag har en v70 som hackade lite då och då läste av felkod o fick misständing i cylinder 3 och 5 !
Efter felsök i ca en vecka så visa sig det vara tändningkablarna (gnista mellan kablarna) kolla så att tändingskabeln inte ligger för nära lmm.
:D
Användarvisningsbild
av js1
Det finns ingen lmm på 10v motorn.
V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Tack igen! En sådan fick det bli! Trevlig h[…]