Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Offer
nissesvolvo skrev:Var inköptes handbromsbackarna någonstans? Är det tex Biltema så släng skiten och köp original. Biltemas är felkonstruerade. Jag har provat allsköns olika märken men just vad det gäller handbroms så är det original som gäller. Då får man inga inställningsproblem som man kan få annars...
inte en aning faktiskt. bromsarna bak var bytte strax innan jag köpte bilen ( i feb 2013). så hade dom inte fixat den nämligen. men misstänker att det är vajrarna då den inte drar så mycket på vänstra sidan.
av nissesvolvo
*pettson* skrev:
nissesvolvo skrev:Var inköptes handbromsbackarna någonstans? Är det tex Biltema så släng skiten och köp original. Biltemas är felkonstruerade. Jag har provat allsköns olika märken men just vad det gäller handbroms så är det original som gäller. Då får man inga inställningsproblem som man kan få annars...
Gott om okunskap hör jag..
Jag har gjort en guide här i forumet hur man ska göra för att justera bromsbackarna på 850-> och det verkar som att ingen egentligen förstår hur man gör.
Många deklarerar sin kunskap och få verkar stå upp för kunskapen eftersom det inte fungerar.

Men gör man som jag beskrivit så står bilen kvar framåt eller bakåt oavsett vart du köpte dina backar. Och den metod jag använder den som SKA användas enligt fabrikant så det är inte någon magi där heller. Inget jag hittat på och inget jag är duktigare med egentligen.

Backarna du påpekar om är inte felkonstruerade, däremot är dom ca 1,5mm kortare vid nedre anhållet, liksom mekonomens, liksom autoexpertens osv.. gör gör en vild gissning om en patenträtt. Materialbesparingen är noll och intet så det lär inte vara grejen.

Vilket i sej inte påverkar alls om du gör jobbet som det SKA göras. Dvs.. släpper på vajrarna vid spaken och DRAR UT vajrarna bakåt och återställer expandrarna till noll läget (vilket inte en enda gör..).Expandrarna går inte tillbaka till noll för att man lamt drar i vajrarna och pressar ihop backarna.
SEN monterar man nya backar och justerar ut till låsning, naturligtvis EFTER det att man kontrollerat så trummorna är släta och inte har några kanter som tar i. Efter det att backarna är låsta så backar man dom precis tills dom ligger på lite, lite, vilket är svårt för den ovane eftersom det kan vara en del mothåll med naken skiva, för det räknas med HJULET PÅ. Inte bara med skivan. Sen spänns spaken upp så den låser på 5-8 hack. Man gör några ryck i spaken och ändras spakläget så släpper man spakspänningen igen och justerar ut backarna en gång till, man var tydligen inte noggrann nog första gången då..
Så spänner man upp spakläget igen till 5-8 hack och använder handbromsen som vilken som helst.
Uppför eller nedför..
Men återigen så gör dom flesta INTE så om dom tänker efter riktigt..

Du har ingen aning om hur vida min kunskap sträcker sig. Jag har under åren stött på flera backar där man varit tvungen att tom ta hjälp av en vinkelslip för att dom överhuvudtaget skall passa. Hade det inte varit för att man står där men en bil som är isärskruvad och dessutom inte kan ta sig till inköpsstället så får man försöka meka ihop skiten själv, istället för att reklamera.
Så kom faan inte å påstå att jag inte har kunskap.

Dessutom är väl allt som avviker från en orginalkonstruktion ett konstrukstionsfel? Fast det är klart det beror ju lite på hur man ser på saken. Det är ju mao bara ett ord och dvs inget mer att orda om.
av triumph00
*pettson* skrev: ............... släpper på vajrarna vid spaken och DRAR UT vajrarna bakåt och återställer expandrarna till noll läget (vilket inte en enda gör..).Expandrarna går inte tillbaka till noll för att man lamt drar i vajrarna och pressar ihop backarna.
SEN monterar man nya backar och justerar ut till låsning, naturligtvis EFTER det att man kontrollerat så trummorna är släta och inte har några kanter som tar i. Efter det att backarna är låsta så backar man dom precis tills dom ligger på lite, lite, vilket är svårt för den ovane eftersom det kan vara en del mothåll med naken skiva, för det räknas med HJULET PÅ. Inte bara med skivan. Sen spänns spaken upp så den låser på 5-8 hack. Man gör några ryck i spaken och ändras spakläget så släpper man spakspänningen igen och justerar ut backarna en gång till, man var tydligen inte noggrann nog första gången då..
Så spänner man upp spakläget igen till 5-8 hack och använder handbromsen som vilken som helst.
Uppför eller nedför..
Men återigen så gör dom flesta INTE så om dom tänker efter riktigt..
Väcker en äldre tråd till liv igen - var sitter dessa expander någonstans?

Får inte riktigt min handbroms (S70) att ta perfekt, så detta kanske är lösningen
av *pettson*
Om du missat expandrarna så känns det som om du inte kikat på vad du gör.
Dina bromsbackar står mot expandrarna och stoppklackarna på.en o samma gång i backarnas nedre ändar.
Uppepå stoppklackarna finner du expandrarna.
av triumph00
Aha - kallas den detaljen så, som spänner ut backarna.
Trodde det var något sofistikerat som man missat i systemet exempelvis som Saab har, då man skruvar in kolven till "nolläget" (dåligt exempel) pga att det expanderar/justerar sig automatiskt vid slitage

Då förstår jag inte din text - återställer expandrarna till noll läget (vilket inte en enda gör..).Expandrarna går inte tillbaka till noll för att man lamt drar i vajrarna och pressar ihop backarna.

Vad är nolläget?
Är det när bromsbackarna står mot stoppklackarna och "expandern" ligger i sin tur mot backarna - är det detta som är nolläget?
Alltså i obelastat tillstånd - då förstår jag inte, för så gör man väl alltid?

Har bytt backar, skivor, vajern går lätt och "expandern" är iordning och går hur lätt som helst

Att jag frågar beror på att jag tycker inte man får till det där riktiga bettet, som man kan få när allt är rätt justerat, det skall bli bättre och det är de tips jag söker
(har exempelvis en 940 som jag justerat och den tar perfekt, men det beror också på att den är "ombyggd" till att man kan spänna backarna som på en S70)
av *pettson*
Ta bort backarna.
Ta tag i expandern och dra ut den så vajern sträcks ut så mycket att du skulle kunna haka av expandern.
Känn så expandern inte kärvar, gör den det så ska den åtgärdas så den går lätt.
Nu lägger du tillbaka expandern. Den består av en innerdel som har vajern fäst i sej och en ytterdel.
Innerdelen ska bottna i ytterdelen när du lagt expandern på plats. Annars måste du släppa på med ytterligare vajer för att få till det.
Inget mer ska monteras förräns innerdelen bottnar alltså.
Nu.. ska backarna på plats. Se till så justerdelen i överkant är smord, den ställs nära maximalt inre läge. Kika i underkant så att backarna ligger dikt an mot stoppet med sina klackar. Gör dom inte det så fuskade du i förra momentet.

På med bromsskivan. Håll den med tre hjulbult så den sitter fast och inte vobblar. Använd stora muttrar som mellanlägg så hjulbultarna inte bottnar in i handbromsen.
Nu... börjar du justera ut med en mejsel. Justera tills handbromsen låst sej. Justera ut lite till om du kan, ända tills du inte kan få till ett hack till.
Backa nu ett hack i taget tills du kan börja röra på skivan. Precis när du kan röra den med lite motstånd så låter du den vara.
Då är det dags att göra lika på andra sidan..

När du nu är klar på bägge sidor så ska spaken åtgärdas. Den justeras så att hjulen låser på 5-8 hack.
Bilprovningen har sina egna åsikter om att det ska låsa både nu och då, men dom fattar inte nåt som vanligt så vi använder Volvos regler istället.
Åter igen.. 5-8 hack. 5 brukar vara det dom flesta slutar på för att det känns bäst.
Nu är det dags att prova handbromsen.
Känner du att det är lite vagt ändå, så släpp på spakspänningen. Justera ut backarna ett hack till vid hjulen.
Justera tillbaka spaken igen till dina 5-8 hack.
Nu om du följt guiden så ska du kunna få alldeles utmärkt broms.
Användarvisningsbild
av js1
*pettson* skrev:Nu om du följt guiden så ska du kunna få alldeles utmärkt broms.
Vad är "utmärkt broms"?

Jag har bytt skivor, klossar och backar bak och följt Haynes och Pettssons guider NOGA.
Båda backarna stod mot klacken i nederkant, justerade skruven till låsning och backade 4 hack.
Här kunde man höra att backen skrapade "lätt" mot trumman. Spände slutligen vid handbromsspaken
till hack 5-8. Vajer och expandrar löpte fint.

Men, jag tycker inte där är riktigt klipp i handbromsen. Visste den tar på båda och bromsar bilen men kan ni
andra låsa bakhjulen under körning med handbromsen på asfalt? Det kan inte jag med min men det gick iofs inte
före bytet heller. Det har däremot alltid gått alldeles utmärkt med fruns mindre bilar, Golf resp Polo
av *pettson*
Det går säkert efter ett tag att låsa på asfalt i lägre fart, när backarna slitit in sej och blivit bakade så att säga. Backarna är extra mjuka från början för att kunna forma sej efter begagnade skivor(trummor). Men dom slits in och härdas vartefter. Precis som vanliga bromsklossar och vanliga bromsbackar.
Men handbromsen är alldeles för svag för den typen av låsning på asfalt egentligen, den är inte heller utvecklad för att vara perfekt och låsa under färd. Det brukar gå några ggr sen går stoppet sönder istället.

Du kan dock förmodligen få mer broms än du har. Dvs om du justerar ut backarna mer, dom ska justeras ut så dom ligger på lite grand. Det svåra är att förklara hur mycket dom ska ligga på. Dom flesta är alldeles försiktiga, man tycker att bromsen ligger på lite och där är det bra, som du beskrev du hörde att dom låg på. Men kontentan är ju att hjulet ska på och det är då det räknas, inte när du håller i skivan. Så bromsen ska ligga på lite grand kännbart när du roterar på skivan.
Förmodligen får jag göra en textsnutt om detta nästa gång jag gör ett sånt jobb. Men jag får lägga på momentnyckeln för att beskriva hur mycket jag låter bromsen ligga på. Det är mer precist än det jag försöker förklara.

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]