Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack och tack!

Jag fattar inte bara, jag vill inte tro att en auktoriserad verkstad kan vara antingen så j-a usel eller så j-a oärlig! En riktig skamm. Tror jag ska ringa ansvarig mekaniker och ta mig ett litet snack. :evil:

Kan jag se på locket om det behöver bytas? Eller hur vet jag det?
Du, jag ska berätta om min chefs Audi. Han hade en Audi A6 med V6:a där varningslampan för motortyrningen lös. Audiverkstan kopplade in sin dator som inte visade något. Man släckte lampan men den tändes igen efter en tid. Så höll det på ganska länge. Till slut ville dom byta båda katalysatorerna för massor av pengar. Han avböjde då bilen trots allt gick bra. Av en händelse lämnade han in den hos en liten skuttmeck i ett annat ärende och bad honom samtidigt slå ett öga på motorlampan om han kunde hitta något. Det gjorde han. Han bytte en dålig vakuumslang för nån hundring, sen tändes aldrig lampan mer.

Dom har jäkligt Fancy kundmottagning på Din Bil men laga bilen kunde dom fan inte.
:D
Men just Audi/Volkswagen är ju kända för "klåperi", iaf här i stan. Och direkt innanför dörren möts man av attityden "vi behöver inte dig" (Just då behövde jag delar till en Skoda för en kompis räkning, men är man återförsäljare så är man)
Ja, det är förjävligt att verkstäder är som dom är. Har man en bil äldre än typ 3 år så kan (eller vill) dom inte ett skit om bilen :roll:
Så till vida är det bättre med småverkstäder, som inte måste knappa in symptomen i en dator, skicka till något huvudkontor, för att sedan få svar på vad dom ska göra... Mekanikerna kan eller får inte tänka själva :roll:

Jag har visserligen lite "tur" med volvo här, dom flesta som jobbar där har jobbat där LÄNGE (läs. tidigt 90-tal), samt att det går extremt mycket 7/9/800/x70 häromkring, så dom kan faktiskt en hel del om dessa "gamla skrutt" bilar :roll:

Det är ju en jäkla tur att det finns internet nu för tiden, där man kan dela sina tankar och funderingar med andra personer och få hjälp och tips. "Tyvärr" kommer man inte ifrån den biten att man måste sätta sig in i hur saker och ting fungerar - att komma på ett forum och säga "min bil fungerar inte, vad är det för fel?" fungerar inge vidare :wink:
Man behöver inte vara någon super-mekaniker för att felsöka lite själv som många tror. Lite sunt förnuft och en felkodsläsare räcker i regel för att spara rätt mycket pengar(man kan åka till en verkstad och säga "det är fel på xxx, byt den!" t ex :p)
min bror äger en v50 och betalar pengar till Bila var månad för att serva bilen.
sista gången ville dom byta olja i växellåda det ska man göra varje 200 mil sa dom och varje gång den är där är det något som är fel eller behöver bytas.
Nu börjas det igen. Ibland läcker det kylarvätska på något vis som jag inte fattar. Lite då och då helt slumpmässigt vad det verkar. Får fylla på rätt ofta. Men när vi provtrycker läcker det inte. Och HC värden har jag kollat igen och det ger inget utslag högre än normalt. Men enligt de två mekaniker jag pratat med kan det ändå vara packningen som läcker lite. Rådet jag senast fick var att köra vidare och hålla koll på det. Lite drygt att fylla på kylvätskenivån hela tiden bara.

Så alla bud! Hur går det ihop sig med ett tätt system som läcker ibland. Eller är provtryckningen ingen exakt vetenskap?
av rid54
Provtryckning bör genomföras både med kall och varm motor. Jag skulle nästan vara benägen att genomföra en "provsugning" om detta vore möjligt.... Det kan vara en liten läcka som kan släppa in luft när motorn kallnar och då får man till slut en luftkudde någonstans, kan göra att vätska trycks ut. Normalt bör väl locket i expansionskärlet sköta det luftiinsläppet.
Ibland får jag droppar på backen. Den gången jag körde till mekanikern efteråt, då läckte det rejält under bilen, ca 5 dl - 1 liter skulle jag gissa. Men det har varken hänt före eller efter. Den dan hade jag kört lite extra långt, men ej hårt. Tomt släp bakom bilen och en sträcka på ca 12 - 15 mil. När jag kom fram till destinationen och skulle backa in släpet såg jag plötsligt en rand på marken framför bilen. Läckan kom alltså ungefär samtidigt som jag la i backen. Men tror det var en slump. Drog till mekanikern och provtryckte, som sagt utan resultat. Motorn var normalvarm vid tillfället.

Kommer också ihåg att fläkten gick medans vi provtryckte. Mek tyckte det var lite skumt men kunde också vara helt normalt, sa han. Slangen ut ifrån kylarn kändes också kall eller åtminstone inte så varm den bör vara, men kanske kyldes så pass av fläkten? Mek sa att cirkulationen inte fungerar kanske, men det gör den alltid varje gång jag känner på slangen. Jag brukar numera känna på slangen varje gång jag stänger av bilen. Den har hittills varit varm som sig bör varje gång..

Vet att kylarn brukar läcka på dessa bilar. Kan det vara värt att bara byta och hoppas på det bästa eller är det riktig idioti :???:
Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]