- sön 05 jan 2014, 21:49
Perc skrev:"Lawn mower syndrome" kallas det på engelska. Gräsklipparsyndromet. Dvs det är sånt man råkar ut för när man startar bilen för att backa ut den ur garaget så man får ut gräsklipparen. Motorstyrningen matar på mycket bensin i kallstartfasen och sköljer bort oljefilmen från cylinderväggarna. Nästa gång man ska starta har man ingen kompression längre. Lösningen är att gnida på starten tills den hostar igång i ett rökmoln. Använd starthjälp om du måste.I stedet for å varme opp sylinderen med startmotoren for å få tilbake kompresjon, kan man skru ut tändstiften i hver sylinder, suge opp ca 1 matsked motorolje i ett sugrör og slippe oljen ned i hver sylinder. Da får du tilbake oljefilmen på sylinderveggen.
Jag råkade ut för det två gånger med min 855 GLT under det år jag ägde den och båda gångerna hade jag kallstartat och flyttat bilen några meter. Lärde mig först senare vad det beror på.
Bytte den mot en V70 -98 med tioventilsmotorn. Råkade aldrig ut för gräsklipparsyndromet med den fast jag hade den bilen i nästan fem år. Jag vet då inte om tioventilaren med dess annorlunda motorstyrning inte har detta problem eller om jag bara hade tur.