Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:Jag pratar spesefikt om länkarmar till 850/V70 som tråden handlar om. Där är Volvos delar exakta, behövs ingen hjulinställning.
Där är jag inte alls överens med dig, tycker faktiskt det är rent slarv att inte se till att kontrollera inställningarna innan bilen går ut till kund igen.

Malish skrev:och denna tråden handlade ju just om att verkstaden som TS anlitat gjort hjulinställning utan att upptäcka en glapp led, varpå TS bytte till en icke glappande detalj och således måste göra en ny hjulinställning.
Som jag skrev tidigare så tillverkas ju dessa leder med ett visst spel för att överhuvudtaget klara av det dom ska, alltså kan ett spel missförstås för ett glapp, det är ju en bedömningsfråga.
Så det är inte alls säkert att firman som gjort inställningen gjort fel, dom har i sin bedömning ansett att lederna är ok och gjort klart jobbet. Dessutom kan ju detta spel blivit en glapp under den månaden som förflöt, det har ju inträffat förr.

Så med andra ord är det inte helt säkert att man kan reklamera jobbet utan får stå för denna kostnad själv.
Man har alltid rätt att reklamera, dock har inte verkstaden något tvång att gå med på reklamationen.
Dock kan det finns anledning att göra det som "good will" för att behålla kunder. speciellt nyare kunder.
I detta fallet har TS dessutom skrivit att verkstaden tog det på garanti.

men som sagt. Reklamera ett arbete kan man alltid göra.
Samma användare hävdar med en lika stor envishet som vanligt att volvo orginal är teknikens gåva till mänskligheten, en precision värd en rymdresa i sej. Nu är det inte så riktigt, inte på nån front alls faktiskt.
Det är inget speciellt med en orginal länkarm. Inte med en orginal vattenpump, eller något annat orginal heller, inte ens orginal tändstift fick många erfara.
Det är precis samma underleverantörer med precis samma spec som deras egna delar under eget märke.
en FYRHJULS justering ska ALLTID utföras efter byte av länkarmar, efter det att subframe varit loss med mera. Sen att det satts i system att inte göra det, är inget skäl för andra att skippa det.

Att inte upptäcka ett glapp som får bilprovningen att slå ned på det är inte särskilt fackmannamässigt i mina ögon.
Instrumenten är långt mycket känsligare än vad bilprovningen är, vilket gör att det syns långt tidigare på hjulinställningen.
Det är bara till att göra om och göra rätt. Sen om man vill kalla det reklamation eller goodwill är ganska ointressant. Den frågan är vilket fack man lägger internrapporten i.
Summan av kardemumman är att ge kunden den hjälp han faktiskt betalade för.

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]