Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

det behöver du knappast oroa dig för.
du gör ju eg inget konstigare än när du sätter på startkablar.
enda skillnaden är att du kopplar ett fräsht batteri på andra ställen än normalt.

som sagt, +(plus) på den grova röda kabeln på generatorn och - (minus) vart som helst i balkar, kaross, motorfästen eller där det är bekvämast att komma åt metall.
För att startmotorn skall hoppa igång krävs ju spänning på solenoiden. Den är ju egentligen ett relä som får sin styrspänning genom tändningslåset och nyckeln. Drivspänningen däremot kommer direkt från batteriet.
Nu är jag lite svävande på hur det ser ut på växellådan, men om du ändå är och kryper under bilen med laddkablar mm, så kanske du kommer åt att lägga ur växeln "för hand"? Eller ännu bättre, för att krypa under bilen behöver du lyfta upp framändan och då har du ändå hjulen i luften. Kryp dock inte under bilen när den står på domkrafter!
taxi skrev:Lite sent nu kanske, men provade du låset i höger framdörr? Det räddade mig för några år sedan.
Nu är det ju bara så att S/V70 inte har något lås i höger framdörr :P

BLACKBURN96 skrev:Har lyckats få upp huven på bilen nu :D efter mycket tänkande kom jag på att man kunde nog komma åt vajern med att plocka bort blinkisarna vilket funkade , några svordomar o pill bara :wink:
Okej, det är ju lite intressant eftersom man lär ha huven öppen för att ta bort blinkersarna. Iaf om man inte vill ha sönder fästena... Så, hur mycket hade du sönder dom? :P
Man kan alltid skarva på en kabelstump från batteriets + pol och ha den så man kommer åt den under ifrån eller koppla på en Ctek snabbkontakt för att kunna ladda :wink:

Två gånger har jag fått hjälpa till när batteriet har dragits ur på detta vis, båda gångerna på 850 med V70 handtag :twisted:
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]