Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av keepaa
Aah en hks om det är en kopia vet jag ej men hur långt brukar dessa gå och skulle en dålig dump kunna påverka en bil såhär? När jag ger lite med bilen låter det nästan som det kommer massa luft under huven och slutar bara med en psscch när jag släpper gasen. När jag inte trycker på mycket eller står på tomgång dumpar den normalt..
av keepaa
Jo men den lät helt normalt bara för några veckor sen, nej har ingen turbomätare men laddet har också varit skumt då den slutat ladda och efter kanske en halv SEK börjat ladda igen. Har innan känt jätte lite att det laddat lite ojämnt med knappt varit märkbart.
Användarvisningsbild
av Nexus
seriös firma du köpte bilen på eller sveriges bilar runt hörnet garanti? Kan va så de gjorde rent spjället släckte lampan och sålde bilen till dig..
av keepaa
Jo nu i efterhand ångar jag mig lite men jag fick 1 månads garanti och bilen gick hur bra som helst då men efter det så började bilen att krångla lite :/
av rådberg
Vad har du för luftfilter? Är det ett öppet filter och det inte är rätt skött, så har troligtvis LMM tagit en del stryk.
Låter iofs som LMM oavsett, vill mest påpeka att ett öppet luftfilter oftast förstör mer än det gör nytta.
Användarvisningsbild
av Perra83
Har du verkligen kollat alla slangar runt insug, vid turbon och de på dumpen? Om du hör ett annat pysljud så tror ja felet ligger vid dumpen.
Låt någon varva motorn åt dig, dumpen ska väl ändå hålla tätt när man gasar till utan belastning för att sedan öppna och släppa ut ev. övertryck.
Luftläckage kan orsaka orolig tomgång. Håller inte dumpen trycket så försvinner laddluften i den.

Varför misstänka gasspjäll?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Perra83 skrev:Varför misstänka gasspjäll?
För att det är bland den vanligaste anledningen till ryck och ojämn gång på 99-00, precis som fördelare+rotor på 92-98 :P

F.ö. ska man inte kunna bygga upp något turbotryck på tomgång, inte så att dumpen dumpar något iaf. På sin höjd kommer man upp i 0bar.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]