- tor 20 aug 2015, 15:52
#998004
DET är genomtänkt.
900(och äldre)-serien förlitar sig helt på det utrymme som blir över efter att motorn monterats. All kringutrustning som kan vara i vägen är betydligt mer omständigt att lossa. Detta är något som märks väl på 960, ha så skoj att byta kamrem på 6an, där det är näst intill omöjligt att få på tolkar och fronten måste rivas för att komma åt framsidan av motorn ordentligt(ja visst går det att byta utan att riva fronten, men det är fasen inte bekvämt, inte ett dugg lättare än på framkrafsarna med allt på plats).
Vattenpumpen... ptja, den sitter ju bara med 4 eller 5 skruvar. Skillnaden är att den är kamremsdriven och inte 'fläktrems'driven. Men det är den i 960 också, så det har inget med FWD resp. RWD att göra(kom ihåg att vitblockaren designades i rwd från början).
Men och andra sidan är det betydligt vanligare att pumpen börjar läcka på rödblockarna än vitblockarna. Designen upp mot toppen är inte speciellt imponerande...
Det är olika motorer, så det är ju lite som att jämnföra äpplen och päron. Rödblockarna är en design från uh... 60 talet eller något sånt, vitblockarna introducerades 1990, gjutjärn vs alu, 8v(vet att det finns 16v dubbel-kam, men dom är väldigt ovanliga i 940 nyare än -91) vs 10/20/24v, enkel-kam vs dubbel-kam, 4 vs 5(eller 6) cyl... osv osv... Dom har inget gemensamt mer än att dom båda har lambdastyrd insprutning(88-), typ :roll:
Till gamle rödblockarens försvar dock så är dom ju oförskämt billiga att trimma, dels för att dom saknar 1cyl, och dels att dom lämnar så löjligt lite effekt orginal, så det finns "mycket"(fortfarande mindre än en orginal x70 T5a dock) att hämta innan orginalprylarna ger upp.
Men som sagt, äpplen och päron...
gubbstrutt skrev:Vad är mer genomtäkt?.Att det räcker med att lossa ett par skruvar så kan man helt plötsligt vända 3 långtradare i "det jätte trånga" motorrummet. Trångt vid kamremmen? Lossa styrboxlådan som sitter med ett par hakar och 2 skruv. Trångt vid insuget? Lossa fläktpaketet som sitter med 2 skruv. Trångt över växellådan? Lossa luftburken som sitter med 0 skruv.
DET är genomtänkt.
900(och äldre)-serien förlitar sig helt på det utrymme som blir över efter att motorn monterats. All kringutrustning som kan vara i vägen är betydligt mer omständigt att lossa. Detta är något som märks väl på 960, ha så skoj att byta kamrem på 6an, där det är näst intill omöjligt att få på tolkar och fronten måste rivas för att komma åt framsidan av motorn ordentligt(ja visst går det att byta utan att riva fronten, men det är fasen inte bekvämt, inte ett dugg lättare än på framkrafsarna med allt på plats).
Vattenpumpen... ptja, den sitter ju bara med 4 eller 5 skruvar. Skillnaden är att den är kamremsdriven och inte 'fläktrems'driven. Men det är den i 960 också, så det har inget med FWD resp. RWD att göra(kom ihåg att vitblockaren designades i rwd från början).
Men och andra sidan är det betydligt vanligare att pumpen börjar läcka på rödblockarna än vitblockarna. Designen upp mot toppen är inte speciellt imponerande...
Det är olika motorer, så det är ju lite som att jämnföra äpplen och päron. Rödblockarna är en design från uh... 60 talet eller något sånt, vitblockarna introducerades 1990, gjutjärn vs alu, 8v(vet att det finns 16v dubbel-kam, men dom är väldigt ovanliga i 940 nyare än -91) vs 10/20/24v, enkel-kam vs dubbel-kam, 4 vs 5(eller 6) cyl... osv osv... Dom har inget gemensamt mer än att dom båda har lambdastyrd insprutning(88-), typ :roll:
Till gamle rödblockarens försvar dock så är dom ju oförskämt billiga att trimma, dels för att dom saknar 1cyl, och dels att dom lämnar så löjligt lite effekt orginal, så det finns "mycket"(fortfarande mindre än en orginal x70 T5a dock) att hämta innan orginalprylarna ger upp.
Men som sagt, äpplen och päron...