Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pst
Hej
Har en 850 R, manuell som har gått ca 25000mil. Endast 2 äldre ägare tidigare = lungt körd orginalbil.
Tyvärr har jag noterat ett ljust vinande ljud från växellådan. Ljudet är beroende på vilken växel som ligger i, Kör jag i 40 km/h på 4;an, och lägger i 1;an (håller kopplingen nedtryckt) ökar frekvensen i ljudet. Ljudet finns oavsett friläge, växel eller nedtrampad koppling. Låter inte när jag backar. Har bytt olja i lådan, men ingen skillnad. Jag har kört många 850, och kan därför konstatera att detta inte är ett normalt ljud.

Finns det någon som har tips, förslag på vad detta kan vara?

Tacksam för alla svar.

Med vänlig hälsning,
Pierre
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tänkte skriva kolla oljan men eftersom du har bytt den så borde den vara ok. Vet inte annars men det kanske är ett lager som håller på att ge upp.
av rid54
pst skrev:Hej
Har en 850 R, manuell...
Ljudet finns oavsett friläge, växel eller nedtrampad koppling....
Bara för att klarlägga situationen: Om du har motorn igång och friläge, då låter det? Om du trampar ur så låter det fortfarande? Om du trampar ur och lägger i en växel men bilen står stilla, låter det då också? I det sista scenariet ska ju växellådan stå helt still så då bör det ju vara nåt annat som väsnas...
Användarvisningsbild
av Nexus
Kan ej garantera det fungerar men har fått tyst på oljud i en fördelningslåda med Redline MTL. Även trögväxlade bilar blev bättre med redline oljan. Kör den oljan på min V70-99 och lådan är smidig :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En låda som har missljud mår ju inte bra, och allt som oftasts är det bara en tidsfråga innan den säger upp sig helt. Fördelningslådor kan inte direkt jämnföras med en hel växellåda, växellådan är ju "lite" mer avancerad än en simepl fördelsningslåda :roll: .

Därimot kan olika typer av olja ge olika "känsla" i lådan, t ex mer lättväxlad, eller trögväxlad...

Som redan sagts så om det låter med kopplingen nertryckt(och bilen står still, givetvis) så bör det inte vara lådan som låter, eftersom denna då (ska)står helt still. Om det låter på friläge(bilen står still) så är det ju något knas med ingående axel, resten av lådan (ska)står still.

Lite bättre beskrivning av ljud och problem skulle ju underlätta lite dock...
av pst
Tack för alla svar, för att komplettera med mer information.

Ljudet är ljust vinande. Inget ljud från bilen när den står stilla. Ljudet kommer så fort bilen rullar, ingen skillnad i ljud om kopplingen är nedtryckt eller inte, ljudet finns även när bilen rullar i friläge.
Användarvisningsbild
av Nexus
Lucif3r skrev:En låda som har missljud mår ju inte bra, och allt som oftasts är det bara en tidsfråga innan den säger upp sig helt. Fördelningslådor kan inte direkt jämnföras med en hel växellåda, växellådan är ju "lite" mer avancerad än en simepl fördelsningslåda :roll: .
Men nu handlade det om ett lagerljud och det försvann. ;-//

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]