Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:Det går väl en flätad bandkabel från minuspolen på batteriet och direkt till karossen?
Nope, 85x70 har bara 2 grova jordkablar(eller ja, en halv-grov och en grov) från batteriets minuspol till karossen. Därimot sitter det ett par flätor mellan motor och kaross.
Dom brukar ju f.ö. tycka om att gå av med åren, speciellt om motorfästena börjar bli kassa. Men det brukar oftasts orsaka driftproblem - inte laddproblem.
Flätorna kan ju med fördel ersättas med riktiga kablar också, även om det inte blir riktigt lika diskret.

----

Har du tagit loss pluskablarna från startmotorn och rengjort osv där? Som jag sa tidigare så är det kopplat generator->startmotor->batteri.
Tog och mätte på min idag för att jämföra lite.

Tomgång 14,5v batteri och 14,5v på generatorn jag har i alla fall inget spännings fall där. Sen drog jag på lite förbrukare för att belasta lite
Tomgång med förbrukare på 14,2v batteri och 14,5 på generatorn då blev det lite skillnad.
Tack för fortsatt hjälp, men nu har jag varit ute på en tur igen och mätt batteriet på tomgång, runt 13.00. Rörde sen lite på plus/röda kabelskon och då hoppade volten upp till 13.56. Rörde lite igen, steg ännu mer till 13.62. Rörde ännu en gång, sjönk ner till ca 13.56. Rörde lite till, steg igen...

Lutar väl då åt att det mest troligt är dålig kontakt/glapp i kabelskon. :?:
DayDreamer skrev:Tog och mätte på min idag för att jämföra lite.

Tomgång 14,5v batteri och 14,5v på generatorn jag har i alla fall inget spännings fall där. Sen drog jag på lite förbrukare för att belasta lite
Tomgång med förbrukare på 14,2v batteri och 14,5 på generatorn då blev det lite skillnad.
Intressant, tack.
Det var tur att jag mätte för jag såg då att jag hade glömt att dra åt minuskabeln på batteriet :shock: :lol: man gör sina missar ibland :roll:

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]