Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tute
Mitt första inlägg på forumet får bli en fråga om hur få loss fönsterveven på en 850.

I forumet finns beskrivningar om problem med att få loss fönsterveven från splinesaxeln.

I mitt fall är problemet steget innan, nämligen att få loss plastbiten som sitter på fönserveven så att jag kommer åt att med en dorn eller m6 bult få clipset att släppa. Kort sagt, från vilken ända lossas plastbiten utan att göra sönder den?

MVH.

tute.
av Adamp
Min satt som berget. körde till en skrot där man kunde bara ta av den med fingrarna. När jag skulle göra de på min egen satt det som berget jag fick ta en skruv mejsel och skadade där med lite skyddet. det finns en hake på back sidan som håller den inne tillsammans med två krockar på sidorna bredvid mitten. Att få av veven fick jag ta i en del men den gav sig till sist
av jeg46
Var ut till garaget o testade!! Det gick bra stick in en kniv på på långsidan av plast skyddet bryt ut där så släpper den utan att något går sönder :D
av tute
Jag har försökt att använda metoden med en kniv på långsidan. Det känns som om något kommer att gå sönder innan locket släpper.

I min instruktionsbok, Haynes Volvo 850 1992 till 1996 står följande obegripliga text om hur fönsterveven skall demonteras.

"lyft spärren på handtagets baksida och dra av handtagets täckplatta från knoppen"

Vad är handtagets baksida, och vad har knoppen ( jag antar att knoppen är den i själva vevspetsen fritt roterande vev knoppen ) med det hela att göra?

Jag antar att instruktionsbokens text är dataöversatt från den engelska orginaltexten.

Har någon den engelska orginaltexten, eller en instruktion från en annan instruktionsbok?

MVH.

tute.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
tute skrev: Har någon den engelska orginaltexten, eller en instruktion från en annan instruktionsbok?

"On models with manually operated windows, lift the catch on the back of the handle and slide the handle cover plate away from the knob.
Insert a 6mm diameter punch into the hole in the centre of the handle, and at the same time pull the handle off the regulator shaft"

haynes eng.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]