Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag har en 850glt ifrån soliga 1996 som nu vägrar starta efter att jag bytte batteri i larmfjärren.
Fjärren vägrar att larma på eller av och bilen startar inte alls.
När jag vrider om nyckeln så händer ingenting men när jag kopplar ur central låset och immobilizer säkringarna vill den starta men får ingen soppa.
Jag har letat efter larmenheten men hittar den inte under ratten men hittade en gul kabel som dom har skarvat med en gul och grön och sen en
kabel nyp koppling på en annan kabel< ska fixa bild.
Enligt bilen så ska det sitta ett cargard 850s i bilen och det larmet ska ha 6 svarta kablar till alla startspärrar men den har jag inte hittat under ratten.
Jag förstår dock inte hur det kan vara andra kablar som är färgade som dom har skarvat in vid reläboxen.
Har någon tipps på vart larmenheten sitter och vad jag kan göra så blir jag riktigt glad, har varit utan bil nu i 2 veckor.

Mvh Ampe
Här kommer bilder på skarvade kablarna som jag hittade under ratten och sen vart dom går.
Det är gul, grön och blå kabel som går upp över alla kopplingar.
Den tjocka svarta kabeln som är på vänster sida går till glaskrossen och den går upp över alla kopplingarna, jag vet inte hur jag ska komma åt där
så jag kan ta ut larmenheten och försöka koppla om kablarna.
Är det ett 850s larm så ska inte den blå, gula och gröna kabeln vara färgade utan helt svarta så jag förstår ingenting.

kablarna
Liten uppdatering nu.

Jag har legat under ratten hela dagen och hittade 2 svarta kablar ifrån larmet som var skarvade med 2 rosa kablar som jag klippte och satte ihop och vips så fungerade soppa pumpen.
Sen hade jag 2 likadana kablar som gick ifrån larmet och under listen på förardörren och satt ihopp med eltejp så dom var inte inkopplade alls, vette fan vilken startspärr dom ska vara till.
Sen hittade jag säkert 6 svarta kablar som sitter i reläplats 210/211 så när jag testade att koppla bort centrallåset så gick startmotorn runt men batteriet var för kasst för att starta så jag ska ladda det och testa igen.
Hur ska jag göra för att behålla centrallåset om jag klipper dom kablarna?
En till uppdatering.
Jag har nu kapat en rosa kabel som var skarvad upp till larmet och då hoppade bensinpumpen igång, jag följde 2 svarta kablar som gick under listen vid förardörren och som inte var kopplade till något. (behövs bara 2 startspärrar av 3 för att försäkringen ska gälla).
Sista startspärren (tändningen) fick jag bort genom att ta bort centrallås säkringen, efter många om och men så fick jag instruktioner ifrån Defas tekniska support om hur jag ska koppla ur den startspärren och få tillbaka centrallåset.
Cargard 850s ha runt 8 st kablar som är dragna till reläplats 210/211 och där ska dom dras ur och bygla plats 1 och 5 så ska allting fungera fint.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]