Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då har du inte ett sjukt högt övertryck i vevhuset i vilket fall :)
Din bränsleförbrukning verkar ligga väldigt bra.
Hur länge sedan är det du bytte olja? Luftfilter?

För att få bukt med ryckningarna kan du prova göra rent spjällhuset och flammfällan, känna och klämma lite på dom smala vaccumslangarna som går kors och tvärs vid insuget, speciellt dom som går till och från "vaccumträdet" vid spjällhuset. Gummit vid slanganslutningarna på dom brukar vara i rätt kasst skick, kostar inte många kronor på volvo.
En flaska spridarrengöring på en fulltank kan också ge lite effekt.
av D5torque
Jag ska ta en garagekväll och kolla igenom alla tips jag fått, tackar, skall absolut hälla i en flaska spridarrengöring det är ju enkelt åtminstone.
Gnestakalle, nej märker inte direkt vid acceleration, utan dom känns mäst vid jämn fart, hur ska man beskriva det, som när man metar och känner att någon är och småäter av betet, men inte riktigt hugger på kroken =)
Säkert inget allvarligt, men fruktansvärt störande.

Ja nog har väl grejerna hunnit slitas in på 26000 mil, men är motorerna i 850 sämre, än de som satt i 740 typ b230F, för vår 740 hade gått en bra bit över 50000 mil, och där fylldes aldrig olja mellan halvårsbytena.

Vad gäller olje och filterbyten på denna bil, så är det gjort för ca 200 mil sedan, då även kamrem vattenpump och spännarna m.m. byttes
Hehe klassiker, som att byta alla tänddelar och bilen startar ändå inte, slutar med att det är en säkring som gått....dyrt kan det bli om man börjar i fel ände, men välservat :)
av D5torque
Ja tänddelarna ville jag byta, för att det ska vara fräscha grejer i bilen (är noga) dessutom var det brisk stift, och misstänker att även rotor och lock var noname prylar, fanns inget märke på dem, och på de nya org prylarna, var det i alla fall bosch märke.
Jag ser alltid till att ha det mekaniska i gott skick, vill ju inte bli stående på en långkörning, i stan är väl skit samma.
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]