Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
De kan det nog så vara då.
Men vart får jag tag på bakljus och bromsljus?
Måste jag då klippa sladdenoch sätta en grenkoppling till respektive baklampa för att få ljus?
Vill helst slippa koppla ihop 3sladdar med varandra. Gillar inte kabelskor utan vill helst löda och sätta krympslang men det är ju svårt med 3 sladdar. Får ta vulktejp om ingen annan har någon idé om vart ja hittar sladdarna? Nån mer än jag i hela detta forum måste ju monterat själv en dragkrok på 855 dom senaste åren.
Ja trodde det fanns en färdig kabelhärva i bagaget som Volvo själva förberett men så verkar inte fallet. Mvh Mattson
Användarvisningsbild
av Hilmer
Va tvungen att riva upp panelerna på min nu och kika efter, det sitter en kabelsats som går via glödtrådsvakten som sitter vid balken vänster bak och som sedan går över till höger sida där det sitter ett kontaktstycke som sen leder ner till själva draget.
Förutom detta så går det då lösa kablar från lamphållarna för att styra blinkers/backljus/dimljus.
Så för din del så får du antingen införskaffa detta kablage eller så koppla in dig i befintligt och hoppas på att det inte varnar för trasiga lampor så fort du hänger dit släpet.
Det har ju diskuterats förr här på forumet så du kanske kan söka lite och se om du hittar mer info!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Min elsats är ju kopplad direkt på kablarna till bakljusen(som nämndes så finns det bara stift för blinkers, resten av stiften måste vara dimljus eller nått, inte är det bak/bromsljus iaf).
Snodde både bak- och bromsljus från vänstra sidan(lödde drag-kablarna på bakljuskablarnas kabelskor), och min glödtrådsvakt grinar inte ett skit med släp påkopplat. Var t om tvungen att prova så 'vakten öht. fungerade, så plockade ur en lampa och jopp, då varnade den för kass lampa.

Gamla 945an fick dock tokspel med 2 extra bakljus, kopplade på samma sätt som dragkrokens bakljus är på V70in, och då hade jag ändå den uppgraderade vakten för drag+vinge på 945an(V70in har standard 'vakt). (I)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Kollade nu på en lös lamphållare jag hade liggande, det står "reverse light" till det ena stiftet och en dimljussymbol för det andra, så bak och bromsljus måste visst man knycka ström till ur befintligt kablage.
av Mattson
Hej. Tackar för detta.
Då får jag klippa och klistra lite så jag får ihop det.
Men vet nån hur dom gör om man lämnar in den på t.ex Bilia för montage av drag+elsats? Inte klipper och klistrar dom väl så? De hade aldrig jag betalat 3000+ för att dom skulle göra ett sådant fuljobb.
Stort tack för den snabba infon.
Mvh Mattson
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det FINNS kabelssatser som är "plug'n'play" så att säga, MEN, det verkar variera vad man ska ha för typ? I dunno...

Om du inte har förstört/öppnat kabelssatsen så kan du ju åka tillbaka till biltema(det var väl där du köpt den om jag fattade det hela rätt?) och lämna tillbaka den, och sen köpa universalsatsen för 200kr istället. Det är ju samma jobb som du nu ändå står inför. Använd förresten för guds skull INTE dom där jäkla kabeltjuvarna som medföljer universalsatsen. Det är som att be om att få problem(det gäller allt, använd aldrig sånt skräp).
Biltemas universalsats kan jag gå i god för att det fungerar ypperligt. Och kabel finns det så det räcker och blir över...
av Mattson
Den satsen jag köpte var avsedd för min 855.
Det finns ju inget kontaktstycke i bagaget som det ändå hade gått att koppla in alla sladdarna på.
Nej dom där hemska plastklämmorna skulle jag aldrig använda. Dom slängde jag snabbt. Vanliga kabelskor är bra mycket bättre men finns det möjlighet så löder jag å sätter krympslang hellre. Om du vet att sett finns en kontakt i bagaget som det mot förmodan skall finnas en färdig sats att koppla in sig på får du gärna skicka ett kort på den. Tackar. Mvh Mattson
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]