Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spip
Jag har en V70, årsmodell 1997, där kopplingens slavcylinder sitter utanpå växellådan.

När jag skulle köra in i en rondell för någon vecka sedan startade jag normalt på 1:ans växel. När jag släppte upp kopplingen efter att jag lagt i 2:ans växel hände det något.
Kopplingen kändes mjuk, tog högre upp än normalt och vibrerade.

Det är alltså tre saker som uppstod samtidigt:
1. Kopplingen blev mjukare.
2. Kopplingen tar högre upp.
3. Kopplingspedalen vibrerar.

Efter lite letande upptäckte jag att kopplingens slavcylinder och urtrampningsgaffeln vibrerar, vilket syns tydligt på växellådans utsida.
DSC00913_20procent.jpg
Man kan även trycka på slavcylindern nedåt.
DSC00913_20procent.jpg (204.8 KiB) Visad 226 gånger
Man kan även trycka på slavcylindern nedåt och även uppåt.

Har kollat oljenivån till broms och koppling, även det bakre facket. Oljenivån är ok.
Man kan höra ett svagt rasslande ljud, men det kommer från där slavcylindern och urtrampningsgaffeln är ihopkopplade (där jag håller fingret i bilden). Annars är det inget onormalt ljud som låter.
Kopplingspedalen vibrerar från att man trycker ner den ungefär 5 mm och halvvägs ner, då vibrationerna upphör. Fortsätter man att trycka nedåt så ”hugger” pedalen.

Först misstänkte jag en fjäder i kopplingslamellen som brustit, men med tanke på att slavcylindern är så rörlig enligt ovan hoppas jag på att det är slavcylindern. Undrar om det är normalt att slavcylindern är så rörlig?

Vad tror/vet ni experter att det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det skulle kunna vara urtrampningslagret som gett upp eftersom du kan flytta kopplingsarmen så pass mycket.
Det är ju en hel del jobb att byta det eftersom man måste demontera växellådan.

Slavcylindern är rätt rörligt eftersom den ska följa kopplingsarmen.
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]