Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvogubben
Jag behöver hjälp med att reda ut vad det kan vara för fel när...
-ABS-lampan lyser
-Tracks Off lyser
-och i samband med ovan nämnda, bromspedalen liksom hackar/skaver samt hadtighetsmätaren skutar fungera ibland!
Man kan även höra ett litet morrande elljud när lampan börjar lysa!

Med tanke på hastighetsmätaren slutar fungera ibland så känns det som att det borde vara nån givare där vid nåd hjul, eller vad tror ni att det är?
Och vad kostar det i så fall att åtgärda?!
Användarvisningsbild
av Hasse53
Signal till hastighetsmätare tas från vänster framhjul om jag kommer ihåg rätt. Troligtvis är denna signal felaktig vilket kan bero på: avbrott/kortslutning i kablage eller givare, alternativt att tandhjul är skadat. Kostnad för att åtgärda är runt 2000 Kr. Innan man börjar rota i felet är det dock enklast och bäst att kolla felkoder. Hur man läser ut felkoder beror på vilken årsmodell du har. Är det en 850 eller S/V70 och vilken årsmodell?
Användarvisningsbild
av apersson850
Någonstans har jag läst att hastighetsmätaren baserades på ett medeltal av högre och vänster framhjul, men om det är rätt vet jag inte.
Användarvisningsbild
av kimmer
Volvogubben skrev:Jag behöver hjälp med att reda ut vad det kan vara för fel när...
-ABS-lampan lyser
-Tracks Off lyser
-och i samband med ovan nämnda, bromspedalen liksom hackar/skaver samt hadtighetsmätaren skutar fungera ibland!
Man kan även höra ett litet morrande elljud när lampan börjar lysa!

Med tanke på hastighetsmätaren slutar fungera ibland så känns det som att det borde vara nån givare där vid nåd hjul, eller vad tror ni att det är?
Och vad kostar det i så fall att åtgärda?!
Har du löst problemet. Mine lampor lyser också och bromspedalen gör exakt samma sak som du beskriver.
Tilmed fungerar inte min farthållare och km/mil-mätare ibland. Detta händer när lampan ”bromskrets ur funktion, lyser.
Jag har ersatt: abskrans och sensor.

Med vänliga hälsningar,
Kim, Danmark

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]