Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Här kommer det några bilder på hur sonderna jobbar :)

Detta är den bakre sonden
Bild

Detta är den främre sonden
Bild

Detta är lambdareglering snabb
Bild

Bild

Ska det inte vara tvärtom att den främre sonden ska pendla mycket medans den bakre ska ligga så still som möjligt?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Jag vet faktiskt inte hur kontakterna ser ut på sonderna, men du kan inte ha kopplat dom fel så främre sondens kabel sitter på bakre sonden, och vice versa? Vet som sagt inte hur kontakterna ser ut, det kanske inte ens är möjligt...
Nej det går inte att koppla dom fel Kontakstyckena ser helt olika ut.

Hur ska jag gå vidare nu tycker ni ska jag byta främre sonden eller?
av SubMarine
Kan du läsa ut freeze frames för felkoden ECM-261A? Om du väljer "detaljer" efter att ha klickat på felkoden i felsökningsvyn i VIDA så får du fram vid vilket varvtal/temperatur/hastighet etc som felkoden sattes. Möjligt att det kan hjälpa till med felsökningen. Inga sprickor i grenrör eller framrör?
av *pettson*
Har man en spricka eller liknande så har man i alla fall aktivitet i sonden. Den här sonden är på gränsen till stendöd, medans den bakre detekterar att värdena pendlar. Det minsta främre sonden kan detektera i normalfallet ger en betydligt högre signalnivå än efter katalysatorn.
Så sonden gör inte sitt jobb. Den är nästan helblind.
av SubMarine
På bild tre tolkar jag det som att sonden reglerar konstant över och under lambda=1 vilket väl är hur sonden borde bete sig? Eller visar grafen något annat?
av *pettson*
Regleringen borde sett ut som bild 1 på bakre.. stora rörelser.
Den bakre bör se ut som den främre gör. Dvs nöjd med livet utan att ha nåt att reglera.

Enklast brukar vara att lägga upp graf på pedallägesgivaren, massmätaren och främre sonden. Sen gasar man till några ggr och låter den sen gå på tomgång.
Det man får se då är hur kurvorna ser ut. Dom ska i princip följa varandra (pedal och massmätare) samt att man ska få en liknande form på lambdasonden. Då felsöker man både massmätare och sond samtidigt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
SubMarine skrev:Kan du läsa ut freeze frames för felkoden ECM-261A? Om du väljer "detaljer" efter att ha klickat på felkoden i felsökningsvyn i VIDA så får du fram vid vilket varvtal/temperatur/hastighet etc som felkoden sattes. Möjligt att det kan hjälpa till med felsökningen. Inga sprickor i grenrör eller framrör?
Tror att det var vid ungefär 1800 rpm som felkoden dök upp. Det är alltid när jag har jämn gas som felkoden kommer har hänt engång att den dök upp när jag motorbromsade. Dom gångerna som motorlampan har tänts så är det runt 1600-2400 rpm.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Klarade mig från måndag tills idag med släckt motorlampa men nu lyser den igen. Nu har jag kört mycket statskörning men varför dröjer det så länge innan felkoden sätts? För när den bakre var trasigt så kom felkoden näsan direkt motorn blivit varm men det kanske beror på att den främre sonden försöker att reglera, vad vet jag :mrgreen:

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]