Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tror jag har klantat till det räjelt hörrni, inga spydliga kommentarer för jag mår redan så dåligt över detta och behöver bara hjälp. :-( Är ny med bilar och min bil är en Volvo S70, bensinare.

Bytte kamrem, låste "axlarna" mot markeringarna på kåpan. Visste inte att det fanns markering på det nedre kugghjulet också, så tittade inte ens på det.. ??:-/

Tog av remmen, bytte vattenpump, de där två spännhjulen osv. Allt gick fint och axlarna var ordentligt låsta. Hade dock svårt att få på den där hydraliska spännaren under ett av de där "hjulen" när jag monterat den nya remmen, så slet och drog i det ORDENTLIGT för att lyfta det så jag kunde pula ned spännaren där under, för det gick ju banne mig inte annars!?

Mitt i allt detta TROR jag att jag råkade vrida det nedre kamdrevet (de där stora kugghjulet som man använder för att vrida motorn till 0 innan man börjar) eftersom remmen spändes åt i allt mitt slitande. Eftersom jag inte var säker vred jag två varv och sedan startade jag motorn.

Bilen går - kört den till och från jobbet idag (ca 20 min körning enkelväg), men har en känsla av att den den vibrerar mer än vanligt under körning (känns i ratt och gaspedal), accelererar bedrövligt på hastigheter över 40km/h och misständer (lånade min kompis felkodläsare). Har jag förstört min bil!? Hur fixar jag detta!? HJÄLP! :cry:
av *pettson*
Får väl säga grattis.
Och det till att din motor inte havererat helt enkelt.
Det här är anledningen till att man använder tolkar vid jobbet. Man gör det inte utan om man inte är väldigt väldigt säker på vad man gör. Nåt mer hack fel än du fått det så är det en toralrenovering som gäller.
Förutsatt att du själv ska rätta till det..
OM du har en 20v motor så köper du en tolk och använder den. Om du har en 10v så tillverkar du en tolk och använder den.
Samtidigt så kan det vara väldigt bra att du skaffar en handbok för att undvika dyra kostnader i framtiden.
Göra om och göra om, jag hade köpt tolken på biltema (om jag hade 20V motorn). Sen hade jag tagit väck startmotorn, petat in tolken på vevaxeln, vridit vevaxeln motsols (tror jag det va) tills det tog stopp. Sen hade jag tagit bort rotor / fördelarlock och kamaxeln givaren och vridit om kamaxlarna tills att jag fick in tolken.

Men man måste väl dubbelkolla så man verkligen är på rätt "varv" med veven, vad jag förstår så är 2 varv på veven 1 varv på kamaxlarna. Så du kan ju kolla lite snabbt på drevmarkeringarna så att dom står på 0, sen kollar du i bakkant på kamaxlarna.

Här har du en fin bild som petsson lagt in, där ser du hur en tolk ser ut, samt hur kamaxlarna skall stå.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&p=242749
Tack hörrni, så jävulskt fint att man kan få hjälp här!

Men hur många sådana där tolkar ska man ha, låter ju som dom ska in på tre ställen samtidigt (kamaxlar + bakom startmotorn)? Eller kan man typ ta av rämmen, ta varje axel var för sig, sedan låsa dem med ett sådant där låsverktyg, och sedan ta det nedre drevet (vevaxeln)?

Vågar jag köra bilen i det här skicket någon dag till förresten, eller förstör jag motorn jättemycket?
knugenn skrev:Tack hörrni, så jävulskt fint att man kan få hjälp här!

Men hur många sådana där tolkar ska man ha, låter ju som dom ska in på tre ställen samtidigt (kamaxlar + bakom startmotorn)? Eller kan man typ ta av rämmen, ta varje axel var för sig, sedan låsa dem med ett sådant där låsverktyg, och sedan ta det nedre drevet (vevaxeln)?

Vågar jag köra bilen i det här skicket någon dag till förresten, eller förstör jag motorn jättemycket?
Japp dom ska in på tre ställen. Tror inte man behöver ta v remmen, för du kan lossa på kamdreven och snurra axlarna för sig.
knugenn skrev: Vågar jag köra bilen i det här skicket någon dag till förresten, eller förstör jag motorn jättemycket?
Tja, alltså nu är jag långt ifrån någon expert. Men antar att det borde ju egentligen vara lugnt. Motorn är ju "bara" felinställd, svårt att se hur det skulle vara att ligga på gränsen till motorhaveri att köra så till jobbet på måndag typ. Annat hade ju varit om den var FÖR felinställd, men då hade du ju som sagt haft rent motorhaveri då du startade den första gången efter kamremsbytet. Men det är alltså bara mitt enkla resonemang. 8) Vad säger ni andra?
av *pettson*
justmakemyday skrev:
knugenn skrev: Vågar jag köra bilen i det här skicket någon dag till förresten, eller förstör jag motorn jättemycket?
Tja, alltså nu är jag långt ifrån någon expert. Men antar att det borde ju egentligen vara lugnt. Motorn är ju "bara" felinställd, svårt att se hur det skulle vara att ligga på gränsen till motorhaveri att köra så till jobbet på måndag typ. Annat hade ju varit om den var FÖR felinställd, men då hade du ju som sagt haft rent motorhaveri då du startade den första gången efter kamremsbytet. Men det är alltså bara mitt enkla resonemang. 8) Vad säger ni andra?
Säger.. att du kan ställa den så fel att ventilerna slår i kolvarna, men precis går runt ändå. Fungerar att handdra runt. Fungerar att starta och samtidigt slår ventilerna i kolvarna hela tiden, låter som lite ventiltick.
Lite som att få jackpott, man vet inte riktigt när det okända sker.
Sen kan ju ingen här säga med säkerhet om det blir skador eftersom ingen vet hur det blev ställt.
Eftersom nu ingen vet helt säkert så rekommenderar man att låta bli att köra. Det är billigast så.

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]