Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av phillan
Menar att lampan till mätaren får sin spänning från tändningslåset.

Kollade ohm talet med en multimeter. 250ohm vilket ger enligt ohmslag 48 milliampere vilket jag tycker är mycket. Eller?
av rid54
48 mA är inte mycket... Bilens egen viloström är väl däromkring.

Nu när du kollat anslutningar och generatorkolen och det fortfarande tycks vara ett problem, så är det väl batteri eller generator. Om du har en vilospänning på 12,64 V verkar batteriet OK. Att generatorn inte laddar utan att du varvar upp känns lite tveksamt, liksom att det var gränsfall till låg systemspänning (13,8 V). Det kan vara något fel på regulatorn eller någon diod i generatorn som är dålig. Det brukar gå att hitta firmor som kan kolla och eventuellt åtgärda sådana fel.
av phillan
Hej! Generatorn laddar nu utan man gasar, när jag gått igenom alla kabelskor. Dock så laddar den lite lågt på batteriet, 13,9v. Men det för duga, så byter jag hela generatorn vid nästa service tror jag. Remen är ändå rätt trött.

Angående voltmätaren är det en sådan:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000028457/

Känns tråkigt när bilen drar 30milliampere att öka det med 48 till... Men batteriet är väl tomt redan vid halv urladdat? Tex en kall vinterdag?

Får tacka för all hjälp i alla fall, bilen är ju i brukligt skick.
av rid54
Jag skulle inte byta generator bara för att systemspänningen vid laddning är 13,9 V; det är OK. Batteriet är en sak för sig... Det är inte tomt när det är halvfullt, kan man säga, men dess förmåga att göra nytta i stark kyla blir ju rätt begränsad om det inte är toppladdat. Om man har använt det länge utan att det blivit ordentligt fulladdat, så har det förlorat en del av sin möjlighet att laddas upp och därför var det ju bra att du körde en "rekond".

Att voltmätaren drar 48 mA är ju ett aber, det är väl ett billigt instrument... Ett vanligt mätinstrument håller >10.000 ohm och drar praktiskt taget ingen ström alls (det gör det ju såklart, men försumbart i dessa sammanhang). Men du behöver väl inte ha det inkopplat hela tiden? Det räcker väl om det får spänning när du slår till tändningen?
av phillan
Precis så resonerade jag så kopplade allt på tändningen.
Ett riktigt skit instrument är de, dåligt att det inte står på förpackningen tycker jag!
Men för priset så ska man väl inte vänta sig något heller, men det borde åtminstone deklarera de..
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Hur ser denna process ut?